Герои эпохи Троецарствия в китайском кинематографе 1990-2010-х гг.
Аннотация
В данной работе рассмотрены различные экранизации романа «Троецарствие», проведен анализ и характеристика главных и второстепенных героев периода Троецарствия в современном китайском кинематографе в сравнении с их изображением в письменных источниках и театральном искусстве средневекового Китая. По мнению автора, в китайском кинематографе, посвященном эпохе Троецарствие, образы героев изучаемого периода заметно отличаются от книжных версий. Исследование выполнено посредством нарративного, компаративистского и семиотического методов исследования.
Ключевые слова: Троецарствие, китайский кинематограф, «Сань го чжи», пекинская опера «Красная скала», роман «Троецарствие», Лю Бэй, Цао Цао, Сунь Цюань, Чжоу Юй, Чжугэ Лян, Чжан Фэй, Гуань Юй, Вэй, У, Шу.
Samoylova Natalya Alekseevna
Heroes of the Three Kingdoms era in Chinese cinema of the 1990-2010s years.
Scientific supervisor – Smirnov Sergey Viktorovich
In this paper, various film adaptations of the novel "The Three Kingdoms" are considered, the main and secondary characters of the Three Kingdoms period in modern Chinese cinema are analyzed and characterized in comparison with their depiction in written sources and theatrical art of medieval China. According to the author, in Chinese cinema dedicated to the Three Kingdoms era, the images of the heroes of the studied period differ markedly from the book versions. The research is carried out by means of narrative, comparative and semiotic research methods.
Ключевые слова: Троецарствие, китайский кинематограф, «Сань го чжи», пекинская опера «Красная скала», роман «Троецарствие», Лю Бэй, Цао Цао, Сунь Цюань, Чжоу Юй, Чжугэ Лян, Чжан Фэй, Гуань Юй, Вэй, У, Шу.
Samoylova Natalya Alekseevna
Heroes of the Three Kingdoms era in Chinese cinema of the 1990-2010s years.
Scientific supervisor – Smirnov Sergey Viktorovich
In this paper, various film adaptations of the novel "The Three Kingdoms" are considered, the main and secondary characters of the Three Kingdoms period in modern Chinese cinema are analyzed and characterized in comparison with their depiction in written sources and theatrical art of medieval China. According to the author, in Chinese cinema dedicated to the Three Kingdoms era, the images of the heroes of the studied period differ markedly from the book versions. The research is carried out by means of narrative, comparative and semiotic research methods.