"Грузинский текст" М. Ю. Лермонтова: генезис, пути развития и жанрово-родовые параметры
Аннотация
В работе дается теоретическое обоснование выделения «грузинского текста» русской литературы, а также привлекается контекст творчества Лермонтова и его старших современников – А. С. Грибоедова, А. А. Шишкова, А. С. Пушкина. На материале творчества Лермонтова выявлен генезис «грузинского текста», установлен круг составляющих его произведений, определены основные этапы и эволюционные векторы его развития, определена роль в нем ключевого произведения, поэмы «Демон», обусловившей ведущий принцип лермонтовского творчества – принцип самоповторений.
The work provides a theoretical basis for the selection of the "georgian text" of Russian literature, draws on the context of the work of Lermontov and his older contemporaries - A. S. Griboyedov, A. A. Shishkov, A. S. Pushkin. Based on the material of Lermontov's work, the role of the genesis of the "georgian text" was revealed, its circular works, certain main stages and evolutionary development were established, the «core» of supertext, the poem "The Demon", was defined in it, which determined the leading principle of Lermontov's creativity - the principle of self-repetition.
The work provides a theoretical basis for the selection of the "georgian text" of Russian literature, draws on the context of the work of Lermontov and his older contemporaries - A. S. Griboyedov, A. A. Shishkov, A. S. Pushkin. Based on the material of Lermontov's work, the role of the genesis of the "georgian text" was revealed, its circular works, certain main stages and evolutionary development were established, the «core» of supertext, the poem "The Demon", was defined in it, which determined the leading principle of Lermontov's creativity - the principle of self-repetition.