Речь учителя на индивидуальных и групповых занятиях: коммуникативно-прагматический анализ
Аннотация
Целью дипломной работы «Речь учителя на индивидуальных и групповых занятиях: коммуникативно-прагматический анализ» является выявление набора типовых коммуникативных тактик в речи учителя на уроке и сопоставления их с арсеналом коммуникативных тактик учителя в индивидуальных занятиях. Работа опирается на исследования в области речеведения и теории речевого воздействия. Коммуникативные приемы, приемы контактоустановления в ситуации обучения, мы описываем как совокупность коммуникативных тактик педагога. Работа состоит из теоретической главы, в которой произведено исследование научных трудов и составление терминологического аппарата, и двух практических, в которых представлены коммуникативные тактики в ситуации школьного урока и индивидуального занятия с иностранными учащимися. Мы выявили существенные изменения в коммуникативных намерении и реализации тактик в ситуациях школьного урока и индивидуального занятия. Объем работы составляет 90 страниц, объем приложения (расшифрованные записи 17 занятий) составляет 128 страниц. Список использованной литературы включает в себя 66 источников.
The purpose of the thesis "Teacher's speech in individual and group classes: communicative and pragmatic analysis" is to identify a set of typical communicative tactics in the teacher's speech in the classroom and compare them with the arsenal of communicative tactics of the teacher in individual classes. The work is based on research in the field of speech production and the theory of speech influence. We describe communication techniques, contact-setting techniques in a learning situation, as a set of communicative tactics of a teacher. The work consists of a theoretical chapter, in which the research of scientific works and the compilation of the terminological apparatus are made, and two practical ones, in which the communicative tactics in the situation of a school lesson and individual lessons with foreign students are presented. We have identified significant changes in the communicative intent and implementation of tactics in school lesson and individual lesson situations. The volume of work is 90 pages, the volume of the application (transcribed records of 17 classes) is 128 pages. The list of references includes 66 sources.
The purpose of the thesis "Teacher's speech in individual and group classes: communicative and pragmatic analysis" is to identify a set of typical communicative tactics in the teacher's speech in the classroom and compare them with the arsenal of communicative tactics of the teacher in individual classes. The work is based on research in the field of speech production and the theory of speech influence. We describe communication techniques, contact-setting techniques in a learning situation, as a set of communicative tactics of a teacher. The work consists of a theoretical chapter, in which the research of scientific works and the compilation of the terminological apparatus are made, and two practical ones, in which the communicative tactics in the situation of a school lesson and individual lessons with foreign students are presented. We have identified significant changes in the communicative intent and implementation of tactics in school lesson and individual lesson situations. The volume of work is 90 pages, the volume of the application (transcribed records of 17 classes) is 128 pages. The list of references includes 66 sources.