Проблема художественного творчества в эстетических концепциях О. Уайльда и С. Моэма

Пегушина Екатерина Андреевна

Аннотация


Настоящая выпускная квалификационная работа посвящена анализу и сопоставлению эстетических концепций О. Уайльда и У. С. Моэма. Цель работы - сравнить художественные воззрения Уайльда и Моэма на природу творчества и найти точки соприкосновения и расхождения в них.
Первая глава работы посвящена анализу собственно эстетического аспекта творчества (миссия искусства, роль творца) в рамках художественных концепций О. Уайльда и С. Моэма.
Во второй главе работы мы обратились к анализу социального и философско-этического аспектов художественного творчества исследуемых нами авторов. В частности, в первом параграфе мы сравнили социальный аспект эстетических концепций Уайльда и Моэма, их взгляды на социальность искусства и зависимость творчества от публичного вкуса. Во втором параграфе мы рассмотрели сходства и различия философско-этических установок вышеупомянутых авторов, их взгляды на морализм/имморализм искусства, а также их ориентацию на философию кинизма.

The graduation paper is devoted to the analysis and comparison of the aesthetic concepts of O. Wilde and W. S. Maugham. The aim of the work is to compare the artistic views of Wilde and Maugham on the nature of creativity and to find points of contact and difference between them.
The first chapter of the work analyses the aesthetic aspect of artistic creativity itself in the framework of the artistic concepts of O. Wilde and S. Maugham. It describes the views of the abovementioned authors on the mission of art and the role of the creator.
The second chapter of the paper studies the social, philosophical and ethical aspects of the artistic creativity of O. Wilde and S. Maugham. In the first paragraph we compared the social aspect of the aesthetic concepts of Wilde and Maugham, their views on the sociality of art and the dependence of creativity on public preferences. In the second paragraph, we examined the similarities and differences in the philosophical and ethical attitudes of the aforementioned authors, their views on the moralism / immoralism of art, as well as their orientation towards the philosophy of cynicism.