Неологизмы в современных японских интернет-СМИ
Аннотация
В работе рассматриваются интралингвистические и экстралингвистические факторы возникновения неологизмов, а также их функции в современных японских средствах массовой информации в сети Интернет. Автор приходит к выводу о том, что лексический состав японского языка имеет огромный потенциал для дальнейшего развития за счёт большого количества существующих словообразовательных моделей, а также социально-экономических, политических, культурных и пр. реалий жизни общества Страны восходящего солнца, влияющих на появление в японоязычной лингвокультуре тех или иных номинативных единиц (неологизмов). Исследование выполнено в рамках междисциплинарного подхода.
Ключевые слова: неологизм, неология, медиа-дискурс, СМИ, интернет, интралингвистические факторы, экстралингвистические факторы.
The paper examines intralinguistic and extralinguistic factors of neologisms’ derivation, considering their features in contemporary Japanese electronic mass media. The author came to the conclusion that lexical construction of Japanese language has a great potential for further development due to the large number of existing word-formation models, as well as socio-economic, political, cultural and other realities of Japanese society’s life. The research is carried out within the framework of interdisciplinary methodology.
Key words: neologism, neology, media-discourse, mass media, internet, intralinguistic factors, extralinguistic factors.
Ключевые слова: неологизм, неология, медиа-дискурс, СМИ, интернет, интралингвистические факторы, экстралингвистические факторы.
The paper examines intralinguistic and extralinguistic factors of neologisms’ derivation, considering their features in contemporary Japanese electronic mass media. The author came to the conclusion that lexical construction of Japanese language has a great potential for further development due to the large number of existing word-formation models, as well as socio-economic, political, cultural and other realities of Japanese society’s life. The research is carried out within the framework of interdisciplinary methodology.
Key words: neologism, neology, media-discourse, mass media, internet, intralinguistic factors, extralinguistic factors.