Взаимосвязь мотивационной сферы личности и психологического благополучия у людей разных возрастных групп.
Аннотация
Объектом исследования явились мотивация достижения и психологическое благополучие.
Предметом исследования стали особенности взаимосвязи мотивации достижения и психологического благополучия у разных возрастных групп.
Магистерская диссертация состоит из введения, двух глав, заключения, списка литературы (60 источников) и приложения, включающего в себя бланки применявшихся методик. Объем магистерской диссертации
89 страниц, на которых размещены
6 рисунков и 11 таблиц.
Во введении раскрывается актуальность проблемы исследования, разработанность проблематики, ставятся цель и задачи исследования, определяются объект и предмет исследования, формулируются основная и дополнительные гипотезы, указываются методы и эмпирическая база, а также этапы проведения исследования, теоретическая и практическая значимость работы.
Первая глава включает в себя обзор иностранной и отечественной литературы по теме возрастной психологии, психологического благополучия и мотивации достижения. Представлены разделы, посвященные исследованию психологических особенностей людей ранней и средней взрослости, а так же особенностям взаимосвязи их мотивации достижения и характеристик психологического благополучия.
Выводы по первой главе представляют собой итоги по изучению теоретического материала.
Вторая глава посвящена эмпирической части исследования. В ней представлено описание организации и методов проведенного исследования и результатов, полученных по всем использованным методикам: опроснику «Мотивация успеха и боязнь неудачи» А.А. Реан, методика диагностики личности на мотивацию к успеху Т. Элерса, тест Диспозиционного оптимизма (LOT), опросник Шкала психологического благополучия К. Рифф.
Также в главе представлен корреляционный и сравнительный анализ результатов исследования.
Выводы по главе 2 включают в себя основные результаты эмпирического исследования.
В заключении в обобщенном виде изложены результаты теоретической и эмпирической частей работы, а также выводы по выдвинутым гипотезам, обоснована практическая значимость исследования и описаны возможные перспективы дальнейшей разработки данной проблематики.
Ключевые слова: мотивация достижения, психологическое благополучие, возрастная психология, ранняя взрослость, средняя взрослость.
The object of the study is the motivation of achievement and psychological well-being.
The subject of the study is the features of relationships between the achievement motivation and psychological well-being in different age groups.
The master's thesis consists of an introduction, two chapters, a conclusion, a list of literature (60 sources) and an appendix, which includes the forms of the applied methodologies. The volume of the master's thesis is 88 pages, on which are placed 6 figures and 11 tables.
The introduction reveals the relevance of the research problem, the development of the problematics, the purpose and objectives of the research are set, the object and the subject of research are determined, the basic and additional hypotheses are formulated, the methods and the empirical base are specified, as well as the stages of the research, the theoretical and practical significance of the work.
The first chapter includes an overview of the domestic and foreign literature on the subject of psychological of aging, psychological well-being, achievement motivation.
The sections devoted to the study of the psychological characteristics of people in early and middle adulthood, as well as the peculiarities of the relationship between their motivation to achieve and the characteristics of psychological well-being are presented.
Conclusions on the first chapter are the results of the study of theoretical material.
The second chapter is devoted to the empirical part of the study. It provides a description of the organization and methods of the study and the results obtained using all the methods used: the questionnaire of motivation for success and fear of failure by A. Rean, method of personality diagnostics on motivation to success by T. Ehlers, life orientation test (LOT), the questionnaire of ryff scales of psychological well-being by K. Riff.
Also, the chapter presents a comparative, correlation and factor analysis of the results of the study.
The findings of Chapter 2 are the main results of the empirical study.
In conclusion, brief results of the theoretical and empirical parts of the work are presented, as well as conclusions on the hypotheses. The practical significance of the study is substantiated and possible prospects for further development of the problematics are described.
Key words: Achievement motivation, psychological well-being, psychology of aging, early adulthood, middle adulthood.
Предметом исследования стали особенности взаимосвязи мотивации достижения и психологического благополучия у разных возрастных групп.
Магистерская диссертация состоит из введения, двух глав, заключения, списка литературы (60 источников) и приложения, включающего в себя бланки применявшихся методик. Объем магистерской диссертации
89 страниц, на которых размещены
6 рисунков и 11 таблиц.
Во введении раскрывается актуальность проблемы исследования, разработанность проблематики, ставятся цель и задачи исследования, определяются объект и предмет исследования, формулируются основная и дополнительные гипотезы, указываются методы и эмпирическая база, а также этапы проведения исследования, теоретическая и практическая значимость работы.
Первая глава включает в себя обзор иностранной и отечественной литературы по теме возрастной психологии, психологического благополучия и мотивации достижения. Представлены разделы, посвященные исследованию психологических особенностей людей ранней и средней взрослости, а так же особенностям взаимосвязи их мотивации достижения и характеристик психологического благополучия.
Выводы по первой главе представляют собой итоги по изучению теоретического материала.
Вторая глава посвящена эмпирической части исследования. В ней представлено описание организации и методов проведенного исследования и результатов, полученных по всем использованным методикам: опроснику «Мотивация успеха и боязнь неудачи» А.А. Реан, методика диагностики личности на мотивацию к успеху Т. Элерса, тест Диспозиционного оптимизма (LOT), опросник Шкала психологического благополучия К. Рифф.
Также в главе представлен корреляционный и сравнительный анализ результатов исследования.
Выводы по главе 2 включают в себя основные результаты эмпирического исследования.
В заключении в обобщенном виде изложены результаты теоретической и эмпирической частей работы, а также выводы по выдвинутым гипотезам, обоснована практическая значимость исследования и описаны возможные перспективы дальнейшей разработки данной проблематики.
Ключевые слова: мотивация достижения, психологическое благополучие, возрастная психология, ранняя взрослость, средняя взрослость.
The object of the study is the motivation of achievement and psychological well-being.
The subject of the study is the features of relationships between the achievement motivation and psychological well-being in different age groups.
The master's thesis consists of an introduction, two chapters, a conclusion, a list of literature (60 sources) and an appendix, which includes the forms of the applied methodologies. The volume of the master's thesis is 88 pages, on which are placed 6 figures and 11 tables.
The introduction reveals the relevance of the research problem, the development of the problematics, the purpose and objectives of the research are set, the object and the subject of research are determined, the basic and additional hypotheses are formulated, the methods and the empirical base are specified, as well as the stages of the research, the theoretical and practical significance of the work.
The first chapter includes an overview of the domestic and foreign literature on the subject of psychological of aging, psychological well-being, achievement motivation.
The sections devoted to the study of the psychological characteristics of people in early and middle adulthood, as well as the peculiarities of the relationship between their motivation to achieve and the characteristics of psychological well-being are presented.
Conclusions on the first chapter are the results of the study of theoretical material.
The second chapter is devoted to the empirical part of the study. It provides a description of the organization and methods of the study and the results obtained using all the methods used: the questionnaire of motivation for success and fear of failure by A. Rean, method of personality diagnostics on motivation to success by T. Ehlers, life orientation test (LOT), the questionnaire of ryff scales of psychological well-being by K. Riff.
Also, the chapter presents a comparative, correlation and factor analysis of the results of the study.
The findings of Chapter 2 are the main results of the empirical study.
In conclusion, brief results of the theoretical and empirical parts of the work are presented, as well as conclusions on the hypotheses. The practical significance of the study is substantiated and possible prospects for further development of the problematics are described.
Key words: Achievement motivation, psychological well-being, psychology of aging, early adulthood, middle adulthood.