Исследование адаптивных к подстилающей поверхности алгоритмов измерения составляющих вектора скорости радиовысотомерных систем
Аннотация
Современный этап развития авиации, как военного, так и гражданского назначения характеризуется устойчивой тенденцией к повышению требований к тактико-техническим характеристикам летательных аппаратов. Естественное следствие такой тенденции – повышение роли и значения радиолокационных датчиков навигационной информации. К таковым относятся радиовысотомерные системы, обеспечивающие измерение высоты и составляющих вектора скорости в связанной системе координат. В данной работе приведены результаты исследования адаптивных к подстилающей поверхности алгоритмов измерения составляющих вектора скорости радиовысотомерных систем. Разработаны и обоснованы теоритически следующие способы адаптации алгоритмов: путем изменения дискрета взаимно-корреляционных функций сигналов, путем изменения несущей частоты, изменением конфигурации антенных систем. Использование, полученных в работе, результатов позволяет приступить к разработке нового поколения высоко-точных бортовых измерителей параметров движения в широком диапазоне высот, скоростей и угловых эволюций летательных аппаратов.
Modern stage of aviation development for both military and civil purposes is defined by strong trend of increasing demand to performance characteristics of aircrafts. Natural conse-quence of this trend is increasing role and meaning of radar sensors of navigational information. Those are radio altimeter systems providing measurement of altitude and rectangular components of velocity vector in associated coordinate system. The results of research of adaptive to underlying surface algorithms of measurement of rectangular components of velocity vector of radio altimeter systems are presented here. The next methods of adaptation of algorithms were developed and justified: by changing discrete of joint correlation function of signals, by changing carrier frequency, by changing configuration of antenna system. Use of these results received in this work allows beginning developing new generation of high-precision on-board meters of movement parameters in wide range of altitudes, velocities and angular evolution of aircrafts.
Modern stage of aviation development for both military and civil purposes is defined by strong trend of increasing demand to performance characteristics of aircrafts. Natural conse-quence of this trend is increasing role and meaning of radar sensors of navigational information. Those are radio altimeter systems providing measurement of altitude and rectangular components of velocity vector in associated coordinate system. The results of research of adaptive to underlying surface algorithms of measurement of rectangular components of velocity vector of radio altimeter systems are presented here. The next methods of adaptation of algorithms were developed and justified: by changing discrete of joint correlation function of signals, by changing carrier frequency, by changing configuration of antenna system. Use of these results received in this work allows beginning developing new generation of high-precision on-board meters of movement parameters in wide range of altitudes, velocities and angular evolution of aircrafts.