Сравнительный анализ зарубежного и отечественного подходов при оценке риска керосинопровода, снабжающего аэропорт
Аннотация
Целью магистерской диссертации является выполнение сравнительного анализа зарубежного и отечественного подходов к оценке риска на керосинопроводах, снабжающих аэропорты. В работе рассмотрена методика по оценке риска, применяемая в Великобритании, на примере оценки риска керосинопровода, снабжающего Манчестерский аэропорт. Проведена количественная оценка риска керосинопровода, используя отечественные методики по оценке риска и статистические данные по аварийности трубопроводного транспорта, полученные из профильной периодической литературы. Для оценки численности населения вблизи керосинопровода, а также для определения высотных отметок по его маршруту использовался программный комплекс Google Earth. Количественная оценка риска проводилась в приложении Microsoft Excel по созданной программе на основе отечественных методик. Результаты анализа можно использовать для дальнейшего развития управления безопасностью в отрасли транспортировки авиационного топлива к аэропортам.
The aim of the master's thesis is to perform a comparative analysis of foreign and domestic approaches to risk assessment on kerosene pipelines supplying airports. The paper discusses the risk assessment methodology used in the UK, using the example of risk assessment of a kerosene pipeline supplying Manchester Airport. A quantitative assessment of the risk of a kerosene pipeline was carried out using domestic methods for assessing risk and statistical data on the accident rate of pipeline transport, obtained from the specialized periodical literature. To estimate the population size near the kerosene pipeline, as well as to determine the heights along its route, the Google Earth software package was used. A quantitative risk assessment was carried out in Microsoft Excel using a developed program based on domestic methods. The results of the analysis can be used to further develop safety management in the aviation fuel transportation industry to airports.
The aim of the master's thesis is to perform a comparative analysis of foreign and domestic approaches to risk assessment on kerosene pipelines supplying airports. The paper discusses the risk assessment methodology used in the UK, using the example of risk assessment of a kerosene pipeline supplying Manchester Airport. A quantitative assessment of the risk of a kerosene pipeline was carried out using domestic methods for assessing risk and statistical data on the accident rate of pipeline transport, obtained from the specialized periodical literature. To estimate the population size near the kerosene pipeline, as well as to determine the heights along its route, the Google Earth software package was used. A quantitative risk assessment was carried out in Microsoft Excel using a developed program based on domestic methods. The results of the analysis can be used to further develop safety management in the aviation fuel transportation industry to airports.