Деловая культура Китая в реалиях современного бизнеса

Евраева Анна Сергеевна

Аннотация


В работе рассматривается влияние религиозно-философских традиций КНР, а также национально-исторических особенностей на формирование современной китайской деловой культуры. Автор приходит к выводу о том, что, национальные особенности играют важную роль при установлении делового сотрудничества с китайской стороной, а на примере практических случаев доказывается важность понимания особенностей китайской деловой коммуникации. По мнению автора, для успешного сотрудничества и установления надёжных торгово-экономических связей, необходимо учитывать деловые особенности КНР, состоящие из: исторического прошлого, религиозно-философских особенностей, в том числе, феномена «стратагемы», экономической роли Китая в системе международной экономики, концепции «мягкой силы», понятия «гуанси» и «лица». Исследование выполнено в рамках междисциплинарного подхода.

Ключевые слова: Деловая культура Китая, особенности деловой коммуникации, 36 Стратагемы, Конфуцианство, китайский менеджмент, понятие «лица», феномен «гуанси», «мягкая сила».


The paper discusses the influence of religious and philosophical traditions of the People's Republic of China, as well as national and historical features on the formation of modern Chinese business culture. The author comes to the conclusion that national peculiarities play an important role in establishing business cooperation with the Chinese side, and the importance of understanding the peculiarities of Chinese business communication is proved by the example of practical cases. According to the author, for successful cooperation and the establishment of reliable trade and economic ties, it is necessary to take into account the business features of the PRC, consisting of: the historical past, religious and philosophical features, including the phenomenon of the "stratagem", China's economic role in the international economic system, the concept of "soft power", the concept of "Guangxi" and "faces". The study was carried out within the framework of an interdisciplinary approach.
Key words: Business culture of China, features of business communication, 36 Stratagems, Confucianism, Chinese management, the concept of "persons", the phenomenon of "Guangxi", "soft power"