Образ самурая в визуальном искусстве Японии (вторая половина XX – начало XXI в.)
Аннотация
Хоруженко Иван Игоревич
Образ самурая в визуальном искусстве Японии (вторая половина XX – начало XXI в.)
научный руководитель – Косых Татьяна Анатольевна
В работе рассматривается формирование образа самурая в Японии и его влияние на культуру страны. В ходе исследования автор приходит к выводу, что образ воина является ключевым для всего японского визуального искусства. Кроме того, правительство Японии активно использует сформировавшийся образ самурая для укрепления своих позиций на внешних рынках и привлечения внимания к культуре страны. В связи с этим в последние годы западная парадигма образа героя стала все чаще заменять исконно японскую.
Ключевые слова: самурай, визуальное искусство, Япония, воин, герой, массовая культура, кинематограф, аниме.
Khoruzhenko Ivan Igorevich
The concept of samurai in visual arts paradigm of Japan (the middle of XX – the beginning of XXI centuries)
Supervisor – T.A. Kosykh
The paperwork deals with the problem of development of the samurai concept in the history of Japan and its influence on the history of the country. According to the investigation, it is possible to come to the conclusion that the “warrior” image plays a key-role in Japanese visual arts. Moreover, political circles of Japan use the ready-made concept of samurai to strengthen international business relations. The attention to Japanese culture is mostly based on samurai conception as well. Due to these factors the Western hero paradigm starts to prevail in depiction of the warrior the latest years.
Key words: samurai, visual arts, Japan, warrior, hero, popular culture, cinematography, anime.
Образ самурая в визуальном искусстве Японии (вторая половина XX – начало XXI в.)
научный руководитель – Косых Татьяна Анатольевна
В работе рассматривается формирование образа самурая в Японии и его влияние на культуру страны. В ходе исследования автор приходит к выводу, что образ воина является ключевым для всего японского визуального искусства. Кроме того, правительство Японии активно использует сформировавшийся образ самурая для укрепления своих позиций на внешних рынках и привлечения внимания к культуре страны. В связи с этим в последние годы западная парадигма образа героя стала все чаще заменять исконно японскую.
Ключевые слова: самурай, визуальное искусство, Япония, воин, герой, массовая культура, кинематограф, аниме.
Khoruzhenko Ivan Igorevich
The concept of samurai in visual arts paradigm of Japan (the middle of XX – the beginning of XXI centuries)
Supervisor – T.A. Kosykh
The paperwork deals with the problem of development of the samurai concept in the history of Japan and its influence on the history of the country. According to the investigation, it is possible to come to the conclusion that the “warrior” image plays a key-role in Japanese visual arts. Moreover, political circles of Japan use the ready-made concept of samurai to strengthen international business relations. The attention to Japanese culture is mostly based on samurai conception as well. Due to these factors the Western hero paradigm starts to prevail in depiction of the warrior the latest years.
Key words: samurai, visual arts, Japan, warrior, hero, popular culture, cinematography, anime.