Образ России в цифровом медийном пространстве Японии
Аннотация
Байкова Алена Владимировна
Образ России в цифровом медийном пространстве Японии
научный руководитель – Чамовских Мария Юрьевна
В работе рассматривается репрезентация современной России в японских цифровых медиа в период проведения Перекрестного года (2018-2019 гг.). Автор приходит к выводу о том, что государственная политика России и ее интерпретация в японских цифровых СМИ формируют преимущественно негативный имидж страны в массовом сознании японцев. По мнению автора, проведение Перекрестного года, нацеленное на налаживание межкультурной коммуникации и улучшение восприятия России в Японии, не привело к желаемому результату. Исследование выполнено в рамках междисциплинарного подхода.
Ключевые слова: Россия, Япония, российско-японские отношения, образ России, Перекрестный год, Северные территории.
Baykova Alena Vladimirovna
The image of Russia in Japan's digital media
Superviser – M.Y. Chamovskikh
The paper discusses the representation of modern Russia in Japan's digital media during the Cross Years (2018-2019). The author came to the conclusion that the state policy of Russia and its interpretation in Japanese media form a predominantly negative image of the country in Japan’s mass consciousness. According to the author, the Cross Years of Russia and Japan in 2018-2019, which were supposed to develop intercultural communication and to improve the perception of Russia in Japan, did not lead to the desired result. The research is based on interdisciplinary methodology.
Key words: Russia, Japan, Russian-Japanese relations, the image of Russia, Cross years, Northern territories.
Образ России в цифровом медийном пространстве Японии
научный руководитель – Чамовских Мария Юрьевна
В работе рассматривается репрезентация современной России в японских цифровых медиа в период проведения Перекрестного года (2018-2019 гг.). Автор приходит к выводу о том, что государственная политика России и ее интерпретация в японских цифровых СМИ формируют преимущественно негативный имидж страны в массовом сознании японцев. По мнению автора, проведение Перекрестного года, нацеленное на налаживание межкультурной коммуникации и улучшение восприятия России в Японии, не привело к желаемому результату. Исследование выполнено в рамках междисциплинарного подхода.
Ключевые слова: Россия, Япония, российско-японские отношения, образ России, Перекрестный год, Северные территории.
Baykova Alena Vladimirovna
The image of Russia in Japan's digital media
Superviser – M.Y. Chamovskikh
The paper discusses the representation of modern Russia in Japan's digital media during the Cross Years (2018-2019). The author came to the conclusion that the state policy of Russia and its interpretation in Japanese media form a predominantly negative image of the country in Japan’s mass consciousness. According to the author, the Cross Years of Russia and Japan in 2018-2019, which were supposed to develop intercultural communication and to improve the perception of Russia in Japan, did not lead to the desired result. The research is based on interdisciplinary methodology.
Key words: Russia, Japan, Russian-Japanese relations, the image of Russia, Cross years, Northern territories.