Сравнительный анализ "золотых периодов" японского и южнокорейского кинематографов (1950-1970-е гг.)
Аннотация
В работе проводится сравнительный анализ «золотых периодов» кинематографов Республики Корея и Японии, с целью выявить, сложился ли на территории выбранных стран «национальный кинематограф». Автор приходит к выводу о том, что по результатам развития кинематографа в данный период, «национальный кинематограф» возник только в Японии. По мнению автора, кинематограф Республики Корея в рассматриваемый период пусть и развивался динамично, но не обрёл каких-либо «независимых» и уникальных черт, как технического, так и сюжетного плана.
Ключевые слова: Республика Корея, Япония, кинематограф, культура стран Восточной Азии, искусство, кинематограф Республики Корея, кинематограф Японии, национальный кинематограф
Mikheev Vladimir Andreevich
Comparative analysis of the "golden periods" of Japanese and South Korean cinema (1950-1970)
Musinova Irina Aleksandrovna, Kuzmin Vadim Aleksandrovich
In this paper the so-called “golden periods” (1950-1970) of Japanese and South Korean cinema were analyzed comparatively in order to find out whether the “national cinema” phenomena appeared in these two countries during era mentioned above. The author came to the conclusion that “national cinema” at the time formed only in Japan – Korean cinema developed but didn’t come to any “unique” or “independent” technical or storytelling features.
Key words: Republic of Korea, Japan, cinema, culture of East Asian countries, art, cinema of the Republic of Korea, cinema of Japan, national cinema
Ключевые слова: Республика Корея, Япония, кинематограф, культура стран Восточной Азии, искусство, кинематограф Республики Корея, кинематограф Японии, национальный кинематограф
Mikheev Vladimir Andreevich
Comparative analysis of the "golden periods" of Japanese and South Korean cinema (1950-1970)
Musinova Irina Aleksandrovna, Kuzmin Vadim Aleksandrovich
In this paper the so-called “golden periods” (1950-1970) of Japanese and South Korean cinema were analyzed comparatively in order to find out whether the “national cinema” phenomena appeared in these two countries during era mentioned above. The author came to the conclusion that “national cinema” at the time formed only in Japan – Korean cinema developed but didn’t come to any “unique” or “independent” technical or storytelling features.
Key words: Republic of Korea, Japan, cinema, culture of East Asian countries, art, cinema of the Republic of Korea, cinema of Japan, national cinema