Поэмы М. М. Хераскова «Пилигримы» и «Бахариана»: особенности жанра, композиции и образной системы
Аннотация
В данной работе рассматриваются особенности поэтики поэм М.М.Хераскова «Пилигримы» и «Бахарияна».
В первой главе описаны некоторые особенности образной системы данных произведений. Отмечается повышенный аллегоризм образов, от использования персонификаций, символических и аллегорических значений топосов, до аллегоризации образов главных героев. Образная система объединяет самые разные культурные начала, от традиций античной литературы и рыцарского романа до символической системы масонства и христианства. В поэтике произведений объединяются черты классицизма, сентиментализма и предромантизма.
Во второй главе изучается жанровая природа поэм «Пилигримы» и «Бахарияна». Рассматривается феномен поэтологического метатекста в поэмах, где автор выражает своё отношение к произведению и категориям поэтики, в том числе жанровой природе. Рассматривается влияние жанров сказки, сказки-новеллы, богатырской поэмы, стихотворной повести, герое-комической поэмы, «лёгкой» поэмы, рыцарской поэмы, философского диалога, дидактической, религиозно-философской поэмы и аллегорического романа. Мы приходим к выводу, что, при эклектичной жанровой природе произведений, целесообразно называть данные поэмы Хераскова аллегорическими поэмами.
Данное исследование позволяет сделать выводы о жанрово-культурном синкретизме поэм «Пилигримы» и «Бахарияна», говорящем о переходе от риторической поэтики к принципам индивидуального авторского творчества в художественной системе Хераскова.
In this thesis, we look at the poetic specifics of M.M. Kheraskov’s poems «Pilgrims» and «Bahariana».
In the first chapter, we describe certain specifics of the image system of these works. We note the heightened allegoric meaning of the images, from the use of personification and giving allegorical meaning to topos, to allegorization of the images of the main characters. The image system pulls from different cultural sources, from the traditions of antique literature and chivalric poem, to the symbolic system of masonry and Christianity. Poetic system of «Pilgrims» and «Bahariana» has the traits of Classicism, Sentimentalism and Pre-romanticism.
In the second chapter, we look at the genre specifics of «Pilgrims» and «Bahariana». We describe the instances of poetological metatext, where the author expresses his position concerning his work and the questions of poetics, including the question of genre. These late poems of Kheraskov are influenced by the genges of fairy-tale, poetic fairy-tale (conté), bogatyr poem, poetic novel, comic poem, «light» poem, chivalric poem, philosophic dialogue, didactic and religious-philosophical poem, allegoric romance. We reach the conclusion that, even taking into account the eclectic genres of these works, it makes sense to call them allegoric poems.
This study allows us to reach the conclusions about genre and cultural syncretism of the poems «Pilgrims» and «Bahariana», which signifies a shift from traditional rhetoric poetics to the principals of individual creativity in the poetic system of Kheraskov.
В первой главе описаны некоторые особенности образной системы данных произведений. Отмечается повышенный аллегоризм образов, от использования персонификаций, символических и аллегорических значений топосов, до аллегоризации образов главных героев. Образная система объединяет самые разные культурные начала, от традиций античной литературы и рыцарского романа до символической системы масонства и христианства. В поэтике произведений объединяются черты классицизма, сентиментализма и предромантизма.
Во второй главе изучается жанровая природа поэм «Пилигримы» и «Бахарияна». Рассматривается феномен поэтологического метатекста в поэмах, где автор выражает своё отношение к произведению и категориям поэтики, в том числе жанровой природе. Рассматривается влияние жанров сказки, сказки-новеллы, богатырской поэмы, стихотворной повести, герое-комической поэмы, «лёгкой» поэмы, рыцарской поэмы, философского диалога, дидактической, религиозно-философской поэмы и аллегорического романа. Мы приходим к выводу, что, при эклектичной жанровой природе произведений, целесообразно называть данные поэмы Хераскова аллегорическими поэмами.
Данное исследование позволяет сделать выводы о жанрово-культурном синкретизме поэм «Пилигримы» и «Бахарияна», говорящем о переходе от риторической поэтики к принципам индивидуального авторского творчества в художественной системе Хераскова.
In this thesis, we look at the poetic specifics of M.M. Kheraskov’s poems «Pilgrims» and «Bahariana».
In the first chapter, we describe certain specifics of the image system of these works. We note the heightened allegoric meaning of the images, from the use of personification and giving allegorical meaning to topos, to allegorization of the images of the main characters. The image system pulls from different cultural sources, from the traditions of antique literature and chivalric poem, to the symbolic system of masonry and Christianity. Poetic system of «Pilgrims» and «Bahariana» has the traits of Classicism, Sentimentalism and Pre-romanticism.
In the second chapter, we look at the genre specifics of «Pilgrims» and «Bahariana». We describe the instances of poetological metatext, where the author expresses his position concerning his work and the questions of poetics, including the question of genre. These late poems of Kheraskov are influenced by the genges of fairy-tale, poetic fairy-tale (conté), bogatyr poem, poetic novel, comic poem, «light» poem, chivalric poem, philosophic dialogue, didactic and religious-philosophical poem, allegoric romance. We reach the conclusion that, even taking into account the eclectic genres of these works, it makes sense to call them allegoric poems.
This study allows us to reach the conclusions about genre and cultural syncretism of the poems «Pilgrims» and «Bahariana», which signifies a shift from traditional rhetoric poetics to the principals of individual creativity in the poetic system of Kheraskov.