«Русские ночи» В. Ф. Одоевского как интермедиальный роман
Аннотация
Магистерская диссертация написана на материале романа В. Ф. Одоевского «Русские ночи». Ее цель: провести интермедиальный анализ этого произведения. В ходе исследования предлагается новое определение интермедиальности и разрабатывается методология анализа, основанная на выявлении в тексте ключевых категорий интермедиальности, использовании теоретического материала из других искусствоведческих дисциплин и обращении к дополнительным контекстам для уточнения авторских установок. Результатом работы стало комплексное исследование сюжета, хронотопа, системы мотивов и персонажей, а также выявление приемов и механизмов адаптации визуальных и аудиальных медиа в вербальном пространстве романа.
The master's work is based on the material of the novel “Russian Nights” by V. F. Odoyevsky. Its goal is to conduct an intermedial analysis of this work. The study offers a new definition of intermediality and develops an analysis methodology based on the identification of key categories of intermediality in the text, the use of theoretical material from other art disciplines and the use of additional contexts to clarify the author's attitudes. The result of the work is a comprehensive study of the plot, chronotope, system of motives and characters, as well as the identification of techniques and adaptation mechanisms of visual and audial media in the verbal space of the novel.
The master's work is based on the material of the novel “Russian Nights” by V. F. Odoyevsky. Its goal is to conduct an intermedial analysis of this work. The study offers a new definition of intermediality and develops an analysis methodology based on the identification of key categories of intermediality in the text, the use of theoretical material from other art disciplines and the use of additional contexts to clarify the author's attitudes. The result of the work is a comprehensive study of the plot, chronotope, system of motives and characters, as well as the identification of techniques and adaptation mechanisms of visual and audial media in the verbal space of the novel.