Динамика речевого портрета Екатерины Щербацкой (Китти) в речежанровом аспекте
Аннотация
Ключевые слова: магистерская диссертация, речевой жанр, речевой портрет, психологический портрет, динамика речевого портрета, речевая партия, речевое поведение, образ Екатерины Щербацкой (Кити).
В магистерской диссертации на материале романа Л. Н. Толстого «Анна Каренина» представлен опыт описания динамики речевого портрета Екатерины Щербацкой (Кити) в речежанровом аспекте. Изучены лингвистические и литературоведческие работы, свидетельствующие о том, что Л. Н. Толстой в своих произведениях уделяет особое внимание речевой практике героев. В ходе исследования были проанализированы все высказывания Екатерины Щербацкой (451 единица) с целью определения отнесенности каждого высказывания к тому или иному речевому жанру в опоре на лексические показатели, устойчивые речевые комплексы и клише, невербальные сигналы, а также с учетом внутренней речи персонажей и авторского комментария. Далее в трех периодах были рассмотрены ключевые эпизоды речевой реализации Кити, дающие представление о речевом поведении героини, отражающие природу динамики ее речевого портрета. Опыт речевого портретирования толстовской героини подтвердил гипотезу о том, что Кити, сохраняя присущие ей индивидуальные черты на протяжении всего повествования, существенно меняет собственный речевой быт, принимая или не принимая ценности социума. Яркой чертой изменения речевого быта Кити становятся императивные речевые жанры. В первых двух периодах это настойчивые повторяющиеся требования оставить тему или удовлетворить любопытство, в третьем периоде это императивы, обоснованные семейными ценностями заботы о больном, заботы об общем благополучии, в том числе бытовом, эти требования и просьбы выполняются неукоснительно.
Keywords: master's thesis, speech genre, speech portrait, psychological portrait, dynamics of a speech portrait, speech part, speech behavior, image of Ekaterina Shcherbatskaya (Kitty).
The master's thesis, based on the material of the novel by L. N. Tolstoy “Anna Karenina”, presents the experience of describing the dynamics of a speech portrait of Ekaterina Shcherbatskaya (Kitty) in the genre aspect. Linguistic and literary works have been studied, indicating that L. N. Tolstoy pays special attention to the speech practice of heroes in his works. During the study, all the statements of Ekaterina Shcherbatskaya (451 items) were analyzed in order to determine the relevance of each statement to a particular speech genre based on lexical indicators, stable speech complexes and clichés, non-verbal signals, and also according to the internal speech of the characters and the author’s commentary. Then, in three periods, key episodes of Kitty's speech realization were examined, giving an idea of the heroine's speech behavior, reflecting the nature of the dynamics of her speech portrait. The experience of speech portraits of the Tolstoy heroine confirmed the hypothesis that Kitty, while retaining her inherent individual features throughout the story, significantly changes her speech life, accepting or not accepting the values of society. Imperative speech genres become a striking feature of changing Kitty's speech life. In the first two periods, these are persistent repeated demands to leave the topic or to satisfy the curiosity, in the third period, these are imperatives based on family values of caring for the patient, caring for general well-being, including everyday well-being, these requirements and requests are strictly implemented.
В магистерской диссертации на материале романа Л. Н. Толстого «Анна Каренина» представлен опыт описания динамики речевого портрета Екатерины Щербацкой (Кити) в речежанровом аспекте. Изучены лингвистические и литературоведческие работы, свидетельствующие о том, что Л. Н. Толстой в своих произведениях уделяет особое внимание речевой практике героев. В ходе исследования были проанализированы все высказывания Екатерины Щербацкой (451 единица) с целью определения отнесенности каждого высказывания к тому или иному речевому жанру в опоре на лексические показатели, устойчивые речевые комплексы и клише, невербальные сигналы, а также с учетом внутренней речи персонажей и авторского комментария. Далее в трех периодах были рассмотрены ключевые эпизоды речевой реализации Кити, дающие представление о речевом поведении героини, отражающие природу динамики ее речевого портрета. Опыт речевого портретирования толстовской героини подтвердил гипотезу о том, что Кити, сохраняя присущие ей индивидуальные черты на протяжении всего повествования, существенно меняет собственный речевой быт, принимая или не принимая ценности социума. Яркой чертой изменения речевого быта Кити становятся императивные речевые жанры. В первых двух периодах это настойчивые повторяющиеся требования оставить тему или удовлетворить любопытство, в третьем периоде это императивы, обоснованные семейными ценностями заботы о больном, заботы об общем благополучии, в том числе бытовом, эти требования и просьбы выполняются неукоснительно.
Keywords: master's thesis, speech genre, speech portrait, psychological portrait, dynamics of a speech portrait, speech part, speech behavior, image of Ekaterina Shcherbatskaya (Kitty).
The master's thesis, based on the material of the novel by L. N. Tolstoy “Anna Karenina”, presents the experience of describing the dynamics of a speech portrait of Ekaterina Shcherbatskaya (Kitty) in the genre aspect. Linguistic and literary works have been studied, indicating that L. N. Tolstoy pays special attention to the speech practice of heroes in his works. During the study, all the statements of Ekaterina Shcherbatskaya (451 items) were analyzed in order to determine the relevance of each statement to a particular speech genre based on lexical indicators, stable speech complexes and clichés, non-verbal signals, and also according to the internal speech of the characters and the author’s commentary. Then, in three periods, key episodes of Kitty's speech realization were examined, giving an idea of the heroine's speech behavior, reflecting the nature of the dynamics of her speech portrait. The experience of speech portraits of the Tolstoy heroine confirmed the hypothesis that Kitty, while retaining her inherent individual features throughout the story, significantly changes her speech life, accepting or not accepting the values of society. Imperative speech genres become a striking feature of changing Kitty's speech life. In the first two periods, these are persistent repeated demands to leave the topic or to satisfy the curiosity, in the third period, these are imperatives based on family values of caring for the patient, caring for general well-being, including everyday well-being, these requirements and requests are strictly implemented.