Коммуникативные стратегии христианского брака в памятниках литературы Древней Руси
Аннотация
В магистерской диссертации исследована проблема образного воплощения древнерусскими авторами коммуникативной стратегии брака в разножанровых произведениях XII – XVII вв. («Повесть временных лет», «Слово о Полку Игореве», «Повесть о разорении Рязани Батыем», «Повесть о Петре и Февронии Муромских» Ермолая-Еразма, «Домострой», «Проповедь к новобрачным»).
В работе показано, что основные типы семейного общения представлены для средневековой культуры изначально в книгах Ветхого и Нового Завета, где литература находила идеал женского поведения в различных семейно-бытовых и социально-политических конфликтах.
В работе показаны две ипостаси коммуникативных стратегий: авторское убеждение читателя и сюжетно-образная система в контексте брачных отношений. Древнерусские авторы, ориентируясь на высокие образцы Библии, формировали у читателя убеждение, что брак – это священное дело, которое соединяется с высокими обязанностями супругов по отношению друг к другу, к детям и к Богу. Описывая брачные отношения, авторы Древней Руси использовали стратегии убеждения (тактики намека, аллегории), привлечения внимания (тактики восхваления, повтора, цитирования Библии, драматизации, противопоставления), стратегии поучения (тактики замечания, совета, приказа, похвалы, предупреждения), сближения с адресатом (тактики дружеского общения и пожелания).
В образах женщин подчеркивались их гендерные и социальные функции (материнская, защитная, охранительная, эмотивная), порождающие характерологические особенности включения женщин в семейный круг.
Авторы подробно раскрывают тип коммуникации, формирующий по представлению разных веков семейный институт, определяют историческую аксиологию, выстраивая тем самым перспективу гуманистического развития взаимоотношений в семье.
Ключевые слова: Литература Древней Руси, коммуникативные стратегии, женские образы, брачные отношения
Communicative Strategies of Christian Marriage in the Old Russian Literature
In the master's thesis, the problem of the figurative embodiment of the communicative marriage strategy in the multi-genre works of the 12th-17th centuries by the ancient Russian authors was investigated. (“The Tale of Bygone Years,” “The Tale of Igor's Campaign”, “The Tale of the Destruction of Riazan”, “The Tale of Peter and Fevronia of Murom” by Hermolaus-Erasmus, “Domostroy”, “Sermon to newly married couples”).
The work shows that the main types of family communication are presented for medieval culture initially in the books of the Old and New Testaments, where literature found the ideal of female behavior in various family and domestic, social and political conflicts.
The paper shows two aspects of communicative strategies: attempts of authors to persuade readers and the narrative and figurative system in the context of marriage. Old Russian authors, focusing on high examples of the Bible, formed the reader’s belief that marriage is a sacred affair that combines with the high responsibilities of spouses in relation to each other, to children and to God. Describing the marriage, the authors of Ancient Russia used strategies of persuasion (tactics of hint, allegory), drawing readers’ attention (tactics of praise, repetition, quoting the Bible, dramatization, opposition), strategies of sermon (tactics of remark, advice, order, praise, warning), becoming close to addressee (tactics of friendly communication and wishes).
The images of women emphasized their gender and social functions (maternal, protective, guarding, emotive), which present characterological features of the inclusion of women in the family circle.
The authors show in detail the type of communication which forms the family institute according to the ideas of different centuries, determine historical axiology, thereby building the perspective of the humanistic development of relationships in the family.
Literature of Ancient Russia, communicative strategies, female portraits, marriage
В работе показано, что основные типы семейного общения представлены для средневековой культуры изначально в книгах Ветхого и Нового Завета, где литература находила идеал женского поведения в различных семейно-бытовых и социально-политических конфликтах.
В работе показаны две ипостаси коммуникативных стратегий: авторское убеждение читателя и сюжетно-образная система в контексте брачных отношений. Древнерусские авторы, ориентируясь на высокие образцы Библии, формировали у читателя убеждение, что брак – это священное дело, которое соединяется с высокими обязанностями супругов по отношению друг к другу, к детям и к Богу. Описывая брачные отношения, авторы Древней Руси использовали стратегии убеждения (тактики намека, аллегории), привлечения внимания (тактики восхваления, повтора, цитирования Библии, драматизации, противопоставления), стратегии поучения (тактики замечания, совета, приказа, похвалы, предупреждения), сближения с адресатом (тактики дружеского общения и пожелания).
В образах женщин подчеркивались их гендерные и социальные функции (материнская, защитная, охранительная, эмотивная), порождающие характерологические особенности включения женщин в семейный круг.
Авторы подробно раскрывают тип коммуникации, формирующий по представлению разных веков семейный институт, определяют историческую аксиологию, выстраивая тем самым перспективу гуманистического развития взаимоотношений в семье.
Ключевые слова: Литература Древней Руси, коммуникативные стратегии, женские образы, брачные отношения
Communicative Strategies of Christian Marriage in the Old Russian Literature
In the master's thesis, the problem of the figurative embodiment of the communicative marriage strategy in the multi-genre works of the 12th-17th centuries by the ancient Russian authors was investigated. (“The Tale of Bygone Years,” “The Tale of Igor's Campaign”, “The Tale of the Destruction of Riazan”, “The Tale of Peter and Fevronia of Murom” by Hermolaus-Erasmus, “Domostroy”, “Sermon to newly married couples”).
The work shows that the main types of family communication are presented for medieval culture initially in the books of the Old and New Testaments, where literature found the ideal of female behavior in various family and domestic, social and political conflicts.
The paper shows two aspects of communicative strategies: attempts of authors to persuade readers and the narrative and figurative system in the context of marriage. Old Russian authors, focusing on high examples of the Bible, formed the reader’s belief that marriage is a sacred affair that combines with the high responsibilities of spouses in relation to each other, to children and to God. Describing the marriage, the authors of Ancient Russia used strategies of persuasion (tactics of hint, allegory), drawing readers’ attention (tactics of praise, repetition, quoting the Bible, dramatization, opposition), strategies of sermon (tactics of remark, advice, order, praise, warning), becoming close to addressee (tactics of friendly communication and wishes).
The images of women emphasized their gender and social functions (maternal, protective, guarding, emotive), which present characterological features of the inclusion of women in the family circle.
The authors show in detail the type of communication which forms the family institute according to the ideas of different centuries, determine historical axiology, thereby building the perspective of the humanistic development of relationships in the family.
Literature of Ancient Russia, communicative strategies, female portraits, marriage