Мемуарная проза И. А. Бунина о современниках как художественно-философский феномен
Аннотация
Работа посвящена сопоставительному анализу мемуарных произведений И. А. Бунина о современниках: «Освобождение Толстого» (1937), «Воспоминания» (1950), «О Чехове» (1955).
В первой части работы рассматриваются теоретические вопросы относительно мемуаристики и ее поджанра «литературный портрет».
Во второй части работы описана система принципов и приемов создания образов современников, использованных И. А. Буниным в книгах «Освобождение Толстого», «Воспоминания» и «О Чехове». Выявлены закономерности стиля бунинского мемуарного письма, проявившиеся как в малых, так и в крупных формах.
The work is devoted to a comparative analysis of the memoirs of Ivan Bunin about his contemporaries: “Liberation of Tolstoy” (1937), “Memoirs” (1950), “About Chekhov” (1955).
The first part of the work deals with theoretical questions about memoiristics and its subgenre “literary portrait”.
In the second part of the work, the system of principles and techniques for creating images of contemporaries used by Ivan Bunin in the books “Liberation of Tolstoy”, “Memoirs” and “About Chekhov” is described. The regularities of the style of Bunin memoir writing, which manifested both in small and large forms, are revealed.
В первой части работы рассматриваются теоретические вопросы относительно мемуаристики и ее поджанра «литературный портрет».
Во второй части работы описана система принципов и приемов создания образов современников, использованных И. А. Буниным в книгах «Освобождение Толстого», «Воспоминания» и «О Чехове». Выявлены закономерности стиля бунинского мемуарного письма, проявившиеся как в малых, так и в крупных формах.
The work is devoted to a comparative analysis of the memoirs of Ivan Bunin about his contemporaries: “Liberation of Tolstoy” (1937), “Memoirs” (1950), “About Chekhov” (1955).
The first part of the work deals with theoretical questions about memoiristics and its subgenre “literary portrait”.
In the second part of the work, the system of principles and techniques for creating images of contemporaries used by Ivan Bunin in the books “Liberation of Tolstoy”, “Memoirs” and “About Chekhov” is described. The regularities of the style of Bunin memoir writing, which manifested both in small and large forms, are revealed.