Феноменология путешествия в прозе И. А. Бунина
Аннотация
Аннотация. Работа посвящена исследованию феномена путешествия в травелогах И. А. Бунина «Тень птицы», «Воды многие», «Странствия». В ходе системно-целостного анализа травелогов выявляются закономерности развития и особенности изображения ситуации путешествия в путевой прозе писателя. Произведения также рассматриваются в соотнесении с жанровой традицией травелога и паломничества. Работа содержит исследование пространственной организации травелогов на примере преимущественно цветовой символики, непосредственно связанной с особенностями мировоззрения писателя.
В первой главе изложены основные проблемы, связанные с терминологией травелога, а также описан генезис этого жанра в отечественной литературе.
В начале второй главы представлен биографический контекст создания травелогов и выявлена роль путешествий в мировоззрении И. А. Бунина. Также описаны результаты анализа каждого из произведений, выделены главные черты, характеризующие связь травелогов с жанром паломничества в древнерусской литературе.
Третья глава содержит обобщение точек зрения по поводу особенностей мировосприятия писателя, анализ цветовой символики травелогов, отражающей феноменологическую установку писателя.
В результате сопоставительного анализа особенностей изображения путешествия в произведениях разных периодов творчества выделены уникальные черты художественного мира И. А. Бунина, сделаны выводы о закономерностях развития его историософских взглядов и мировоззрения в целом.
This work is devoted to a research of travel phenomenon in the travelogues of Ivan Bunin «Bird’ Shadow», «Waters Aplenty», «Wanderings». The system analysis of travelogues revealed patterns of an evolution and features of a travel situation in Bunin’s travel prose. Travelogues are considered in relation to the genre tradition of pilgrimage. Furthermore, this work contains a research of spatial organization. Especially the work focuses on symbolic meaning of the colors, which is directly associated with the writer’s worldview.
The first chapter describes the main problems related to the travelogue terminology and the genesis of this genre in Russian literary tradition.
In the beginning of second chapter the biographical context of travelogue creation is presented and the role of travelling in Bunin’s worldview is marked. Also in this chapter the results of travelogue analysis are demonstrated. Moreover, connections with the genre of pilgrimage in ancient Russian literature are distinguished.
The third chapter is devoted to a summary of viewpoints about the writer’s worldview and the analysis of color symbols in travelogues, which reflect Bunin’s phenomenological setting.
As a result of the comparative analysis unique feathers of Bunin’s work are identified. Also patterns of evolution of his historiosophical views are summarized.
В первой главе изложены основные проблемы, связанные с терминологией травелога, а также описан генезис этого жанра в отечественной литературе.
В начале второй главы представлен биографический контекст создания травелогов и выявлена роль путешествий в мировоззрении И. А. Бунина. Также описаны результаты анализа каждого из произведений, выделены главные черты, характеризующие связь травелогов с жанром паломничества в древнерусской литературе.
Третья глава содержит обобщение точек зрения по поводу особенностей мировосприятия писателя, анализ цветовой символики травелогов, отражающей феноменологическую установку писателя.
В результате сопоставительного анализа особенностей изображения путешествия в произведениях разных периодов творчества выделены уникальные черты художественного мира И. А. Бунина, сделаны выводы о закономерностях развития его историософских взглядов и мировоззрения в целом.
This work is devoted to a research of travel phenomenon in the travelogues of Ivan Bunin «Bird’ Shadow», «Waters Aplenty», «Wanderings». The system analysis of travelogues revealed patterns of an evolution and features of a travel situation in Bunin’s travel prose. Travelogues are considered in relation to the genre tradition of pilgrimage. Furthermore, this work contains a research of spatial organization. Especially the work focuses on symbolic meaning of the colors, which is directly associated with the writer’s worldview.
The first chapter describes the main problems related to the travelogue terminology and the genesis of this genre in Russian literary tradition.
In the beginning of second chapter the biographical context of travelogue creation is presented and the role of travelling in Bunin’s worldview is marked. Also in this chapter the results of travelogue analysis are demonstrated. Moreover, connections with the genre of pilgrimage in ancient Russian literature are distinguished.
The third chapter is devoted to a summary of viewpoints about the writer’s worldview and the analysis of color symbols in travelogues, which reflect Bunin’s phenomenological setting.
As a result of the comparative analysis unique feathers of Bunin’s work are identified. Also patterns of evolution of his historiosophical views are summarized.