Голос в нарративной структуре биографических и мифологических произведений Кристы Вольф
Аннотация
В данной работе мы анализируем специфику нарративной структуры биографических и мифологических произведений Кристы Вольф. Нами рассматривались три произведения писательницы: это повести «Нет места. Нигде», «Кассандра» и роман «Медея. Голоса», которые ранее не объединялись в рамках одной исследовательской парадигмы. Повесть «Нет места. Нигде» представляет собой беллетризованный историко-литературный материал, воспроизводящий аутентичные голоса художников прошлого. Повесть «Кассандра» и роман «Медея. Голоса» актуализируют мифологические античные сюжеты. По нашему мнению, данные произведения объединяет схожая, постепенно усложняющаяся нарративная структура, где в качестве важной единицы текста фигурирует понятие голоса.
Нами был проведен последовательный анализ нарративной структуры, объектной и субъектной организации, а также стилевых особенностей, что позволило сделать ряд выводов о функционировании системы голосов в произведениях писательницы.
In this paper, we analyze the specifics of the narrative structure of Christa Wolff's biographical and mythological works. We considered three works of the writer: this is the story “There is no place. Nowhere ”,“ Kassandra ”and the novel“ Medea. Voices ”, which were not previously united within the framework of one research paradigm. The story "There is no place. Nowhere ”is a fictionalized literary historical material that reproduces the authentic voices of artists of the past. The story "Cassandra" and the novel "Medea. Voices "actualize mythological ancient scenes. In our opinion, these works are united by a similar, gradually more complicated narrative structure, where the notion of voice appears as an important unit of text.
We carried out a sequential analysis of the narrative structure, object and subject organization, as well as stylistic peculiarities, which made it possible to draw a number of conclusions about the functioning of the voice system in the writer's works.
Нами был проведен последовательный анализ нарративной структуры, объектной и субъектной организации, а также стилевых особенностей, что позволило сделать ряд выводов о функционировании системы голосов в произведениях писательницы.
In this paper, we analyze the specifics of the narrative structure of Christa Wolff's biographical and mythological works. We considered three works of the writer: this is the story “There is no place. Nowhere ”,“ Kassandra ”and the novel“ Medea. Voices ”, which were not previously united within the framework of one research paradigm. The story "There is no place. Nowhere ”is a fictionalized literary historical material that reproduces the authentic voices of artists of the past. The story "Cassandra" and the novel "Medea. Voices "actualize mythological ancient scenes. In our opinion, these works are united by a similar, gradually more complicated narrative structure, where the notion of voice appears as an important unit of text.
We carried out a sequential analysis of the narrative structure, object and subject organization, as well as stylistic peculiarities, which made it possible to draw a number of conclusions about the functioning of the voice system in the writer's works.