Лексические средства выражения эмоций "удивление" и "презрение" в художественном тексте (на примере произведений Э. Хемингуэя и Ф.С. Фицджеральда)
Аннотация
АННОТАЦИЯ: В данной дипломной работе рассматривается феномен эмоций «удивление» и «презрение» на лексическом уровне в художественной литературе, а именно в коротких рассказах Э. Хемингуэя и Ф. С. Фицджеральда. Изучены аспекты понятия эмоций и их классификаций, эмотивности художественного текста, средств ее выражения на лексическом уровне. Проанализированы особенности жанра американского короткого рассказа и психологизм персонажей как одна из основных характеристик. Изучена идейная специфика тематики творчества Э. Хемингуэя и Ф. С. Фицджеральда. Рассмотрены классификации эмоций зарубежных (В. Вундт, К. Изард, Р. Вудвортс, Р. Плутчик) и отечественных (А. Вежбицкая, Б. И. Додонов) исследователей. В данной работе систематизируются различные подходы к эмотивной лексике таких авторов, как И. Арнольд, Л. Г. Бабенко и В. И. Шаховский. За основу анализа средств взята теоретическая концепция эмотивности В. И. Шаховского, а также его классификация лексических средств, выражающих эмоции в тексте. Выявлены, проанализированы и сопоставлены 366 лексических средств, отвечающих за выражение данных эмоций в выбранных художественных произведениях.
КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА: эмоции, лексика, английский язык, художественное произведение, Э. Хемингуэй, Ф. С. Фицджеральд.
ABSTRACT: This graduation paper examines the phenomenon of emotions "surprise" and "contempt" at the lexical level in fiction, namely in short stories by E. Hemingway and F. S. Fitzgerald. The aspects of the concept of emotions and their classifications, emotivity of a literary text, and means of its expression at the lexical level are studied. The features of the genre of the American short story and the psychologism of the characters as one of the main characteristics are analyzed. The paper studies the ideological specifics of the themes of the works of E. Hemingway and F. S. Fitzgerald. The classifications of emotions of foreign authors (W. Wundt, K. Izard, R. Woodworths, R. Plutchik) and native (A. Vezhbitskaya, B. I. Dodonov) researchers are considered. Various approaches to emotive vocabulary of such authors as I. Arnold, L. G. Babenko, and V. I. Shakhovsky are examined. The analysis of the means is based on the theoretical concept of emotivity by V. I. Shakhovsky, as well as his classification of lexical means that expresses emotions in the text. 366 lexical pieces responsible for the expression of these emotions in the selected short stories were identified, analyzed and compared.
KEY WORDS: emotions, vocabulary, English, fiction, E. Hemingway, F. S. Fitzgerald.
КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА: эмоции, лексика, английский язык, художественное произведение, Э. Хемингуэй, Ф. С. Фицджеральд.
ABSTRACT: This graduation paper examines the phenomenon of emotions "surprise" and "contempt" at the lexical level in fiction, namely in short stories by E. Hemingway and F. S. Fitzgerald. The aspects of the concept of emotions and their classifications, emotivity of a literary text, and means of its expression at the lexical level are studied. The features of the genre of the American short story and the psychologism of the characters as one of the main characteristics are analyzed. The paper studies the ideological specifics of the themes of the works of E. Hemingway and F. S. Fitzgerald. The classifications of emotions of foreign authors (W. Wundt, K. Izard, R. Woodworths, R. Plutchik) and native (A. Vezhbitskaya, B. I. Dodonov) researchers are considered. Various approaches to emotive vocabulary of such authors as I. Arnold, L. G. Babenko, and V. I. Shakhovsky are examined. The analysis of the means is based on the theoretical concept of emotivity by V. I. Shakhovsky, as well as his classification of lexical means that expresses emotions in the text. 366 lexical pieces responsible for the expression of these emotions in the selected short stories were identified, analyzed and compared.
KEY WORDS: emotions, vocabulary, English, fiction, E. Hemingway, F. S. Fitzgerald.