Вербализация Семейных ценностей в педагогическом дискурсе
Аннотация
Аннотация
Свистунова Дарья Александровна,
УГИЗ-543505
Тема дипломного проекта: «Вербализация Семейных ценностей в педагогическом дискурсе»
Объем дипломного проекта 86 страниц, он содержит 2 рисунка, 1 таблицу, 53 источника литературы.
Ключевые слова: семья, семейные ценности, лингвоаксиология, разговорная речь, педагогический дискурс, родительский дискурс, национальные базовые ценности, эксплицитность, имплицитность, языковые сигналы
Дипломная работа посвящена изучению семейных ценностей как приоритетной антропоцентрической категории для современной лингвистической науки.
Материалом исследования являются записи, посвященные теме воспитания и формирования ценностно-смысловой траектории жизни растущего человека, полученных в результате разговорной речи – бесед с носителями основных эталонных ценностей общества - педагогами, нянями, родителями.
Объем исследуемого материала во временной протяженности его звучания – около 10 часов.
Записи являются наведенными интервью и осуществлены преимущественно скрытым микрофоном.
Ценностные убеждения и установки вербализированы в речи коммуникантов прямыми и скрытыми языковыми сигналами. С помощью метода лингвистического анализа разговорной речи, мы выявили у носителей лингвокультуры своего рода ценностную систему координат, языковые единицы, отвечающие общекультурной, индивидуально-личностной и контекстно-ситуативной информации.
Участники разговоров – родители, няни и педагоги, разных возрастов. Это преимущественно носители Орловского, Уральского, Московского говоров.
Annotation
Svistunova Daria Alexandrovna
UGIZ-543505
Topic of the graduation project: «Verbalization of family values in pedagogic discourse».
Volume of the graduation project: 86 pages, it contains 2 drawings, 1 tables, 53 references.
Key words: family, family values, linguoaxiology, spoken language, pedagogical discourse, parent discourse, basic national values, explicity, implicity, language signals.
The graduation project contains of introduction, three chapters and conclusion.
In introduction it is being substantiated the actuality of selected topic, formulated the purpose and research objectives, pointed out the object and subject of the research.
The graduation project is dedicated to research of family values as a priority anthropocentric category for modern linguistic science. Research material are dictaphone records on a topic of education and forming value-semantic trajectory of growing personality, obtained during conversation with bearers of basic referential values of society: pedagogues, babysitters and parents.
Volume of research material – approximately 10 hours.
Records were made during interviews by hidden microphone.
Value convictions and settings were verbalized in interviewees speech by direct and unconscious language signals. Using the method of linguistic analysis of spoken language, we identified that bearers of implicit axiological content have outputs on a basis of language units’ content with taking into account general cultural, individual and contextual-situational information.
Interviewees – parents, babysitters and teachers of different age. They are mostly bearers of Oryol, Ural and Moscow dialects.
Свистунова Дарья Александровна,
УГИЗ-543505
Тема дипломного проекта: «Вербализация Семейных ценностей в педагогическом дискурсе»
Объем дипломного проекта 86 страниц, он содержит 2 рисунка, 1 таблицу, 53 источника литературы.
Ключевые слова: семья, семейные ценности, лингвоаксиология, разговорная речь, педагогический дискурс, родительский дискурс, национальные базовые ценности, эксплицитность, имплицитность, языковые сигналы
Дипломная работа посвящена изучению семейных ценностей как приоритетной антропоцентрической категории для современной лингвистической науки.
Материалом исследования являются записи, посвященные теме воспитания и формирования ценностно-смысловой траектории жизни растущего человека, полученных в результате разговорной речи – бесед с носителями основных эталонных ценностей общества - педагогами, нянями, родителями.
Объем исследуемого материала во временной протяженности его звучания – около 10 часов.
Записи являются наведенными интервью и осуществлены преимущественно скрытым микрофоном.
Ценностные убеждения и установки вербализированы в речи коммуникантов прямыми и скрытыми языковыми сигналами. С помощью метода лингвистического анализа разговорной речи, мы выявили у носителей лингвокультуры своего рода ценностную систему координат, языковые единицы, отвечающие общекультурной, индивидуально-личностной и контекстно-ситуативной информации.
Участники разговоров – родители, няни и педагоги, разных возрастов. Это преимущественно носители Орловского, Уральского, Московского говоров.
Annotation
Svistunova Daria Alexandrovna
UGIZ-543505
Topic of the graduation project: «Verbalization of family values in pedagogic discourse».
Volume of the graduation project: 86 pages, it contains 2 drawings, 1 tables, 53 references.
Key words: family, family values, linguoaxiology, spoken language, pedagogical discourse, parent discourse, basic national values, explicity, implicity, language signals.
The graduation project contains of introduction, three chapters and conclusion.
In introduction it is being substantiated the actuality of selected topic, formulated the purpose and research objectives, pointed out the object and subject of the research.
The graduation project is dedicated to research of family values as a priority anthropocentric category for modern linguistic science. Research material are dictaphone records on a topic of education and forming value-semantic trajectory of growing personality, obtained during conversation with bearers of basic referential values of society: pedagogues, babysitters and parents.
Volume of research material – approximately 10 hours.
Records were made during interviews by hidden microphone.
Value convictions and settings were verbalized in interviewees speech by direct and unconscious language signals. Using the method of linguistic analysis of spoken language, we identified that bearers of implicit axiological content have outputs on a basis of language units’ content with taking into account general cultural, individual and contextual-situational information.
Interviewees – parents, babysitters and teachers of different age. They are mostly bearers of Oryol, Ural and Moscow dialects.