Продвижение позитивного образа CCCP в США средствами культурной дипломатии (сер. 1950-x – нач. 1980-x гг.)
Аннотация
Текст аннотации:
В дипломной работе рассматриваются принципы советской культурной дипломатии, механизмы её функционирования, структура государственных органов, ответственных за осуществление культурной дипломатии СССР, способы продвижения его позитивного образа за рубежом. Анализируется эффективность различных форм продвижения советского образа жизни и достижений советской культуры, являвшихся мощным средством создания позитивного имиджа страны. Проблема рассматривается на примере использования в культурной дипломатии достижений советского искусства: художественных фильмов, театральных постановок, гастролей театральных и балетных трупп, советских фестивалей искусств и их влияние на восприятие СССР за границей.
Ключевые слова: культурная дипломатия, СССР, США, Холодная война, продвижение положительного имиджа, кино, театр, гастроли, фестивали искусств.
The work examines the principles of Soviet cultural diplomacy, the mechanisms of its functioning, the structure of state bodies responsible for the implementation of cultural diplomacy of the USSR, ways to promote its positive image abroad.
The effectiveness of various forms of promotion of the Soviet way of life and achievements of Soviet culture, which were a powerful means of creating a positive image of the country, is analyzed. The problem is considered by the example of using the achievements of Soviet art in cultural diplomacy: artistic films, theatrical productions, tours of theatrical and ballet troupes, Soviet art festivals and their impact on the perception of the USSR abroad.
Key words: cultural diplomacy, USSR, USA, Cold War, promotion of a positive image, cinema, theater, tours, art festivals.
В дипломной работе рассматриваются принципы советской культурной дипломатии, механизмы её функционирования, структура государственных органов, ответственных за осуществление культурной дипломатии СССР, способы продвижения его позитивного образа за рубежом. Анализируется эффективность различных форм продвижения советского образа жизни и достижений советской культуры, являвшихся мощным средством создания позитивного имиджа страны. Проблема рассматривается на примере использования в культурной дипломатии достижений советского искусства: художественных фильмов, театральных постановок, гастролей театральных и балетных трупп, советских фестивалей искусств и их влияние на восприятие СССР за границей.
Ключевые слова: культурная дипломатия, СССР, США, Холодная война, продвижение положительного имиджа, кино, театр, гастроли, фестивали искусств.
The work examines the principles of Soviet cultural diplomacy, the mechanisms of its functioning, the structure of state bodies responsible for the implementation of cultural diplomacy of the USSR, ways to promote its positive image abroad.
The effectiveness of various forms of promotion of the Soviet way of life and achievements of Soviet culture, which were a powerful means of creating a positive image of the country, is analyzed. The problem is considered by the example of using the achievements of Soviet art in cultural diplomacy: artistic films, theatrical productions, tours of theatrical and ballet troupes, Soviet art festivals and their impact on the perception of the USSR abroad.
Key words: cultural diplomacy, USSR, USA, Cold War, promotion of a positive image, cinema, theater, tours, art festivals.