Особенности педагогических технологий в Японии (вторая половина XX - начало XXI вв.)
Аннотация
ОСОБЕННОСТИ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ТЕХНОЛОГИЙ В ЯПОНИИ (ВТОРАЯ ПОЛОВИНА XX – НАЧАЛО XXI ВВ.)
PECULIARITIES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN JAPAN (SECOND HALF XX − THE BEGINNING OF THE XXI CENTURY)
Научный руководитель: Буракова Анна Александровна
Scientific adviser: Burakova Anna Aleksandrovna
Литвинов Илья Евгеньевич
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н.Ельцина
Litvinov Ilya Evgen'evich
Ural Federal University named after the first President of Russia B.N.Yeltsin
Аннотация. В работе рассматривается процесс изучения и применения педагогических технологий в Японии. Детальным образом описываются три общеобразовательные педагогические технологии, применяемые в государственных школах Японии, их специфика и особенности, а так же частные случаи применения педагогических технологий, проанализированы изменения в использовании общепедагогических технологий и их оценка в Японии. Изучение педагогических технологий, выявление проблем в ходе их реализации и наиболее эффективное решение по их улучшению в современной науке играет важную роль, так как образовательная система любого государства – один из важнейших институтов общества этого государства. Особенностями изучения данной области науки в Японии является то, что постоянная информатизация образования там является приоритетной задачей педагогических технологий, а так же политика образования на протяжении всех жизни создаёт универсальные подходы применения педагогических технологий и к разным возврастным группам. The paper considers the process of studying and applying educational technologies in Japan. Detailed description of three general educational technologies used in public schools in Japan, their specificity and features, as well as special cases of application of educational technologies, analyzed changes in the use of general educational technologies and their evaluation in Japan. Studying of educational technologies, the identification of problems in the course of their implementation and the optimal solution for their improvement in modern science plays an important role, since the educational system of any country is one of the most important institutions of the society of this country. The peculiarities of studying educational technologies in Japan is that the constant informatization of education there is a priority task of educational technologies, as well as the policy of education throughout life creates universal approaches to the application of educational technologies to different return groups.
Ключевые слова. Педагогические технологии, «Цумэкоми кёику», Третья реформа образования в Японии, «Ютори кёику», критика образования, «Дацу Ютори кёику», стандарт Японского фонда, educational technology, «Teaching to the test», the Third Educational Reform, «Yutori» education, criticism of education, «Datsu Yutori» education, The JF Standard.
PECULIARITIES OF EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN JAPAN (SECOND HALF XX − THE BEGINNING OF THE XXI CENTURY)
Научный руководитель: Буракова Анна Александровна
Scientific adviser: Burakova Anna Aleksandrovna
Литвинов Илья Евгеньевич
Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н.Ельцина
Litvinov Ilya Evgen'evich
Ural Federal University named after the first President of Russia B.N.Yeltsin
Аннотация. В работе рассматривается процесс изучения и применения педагогических технологий в Японии. Детальным образом описываются три общеобразовательные педагогические технологии, применяемые в государственных школах Японии, их специфика и особенности, а так же частные случаи применения педагогических технологий, проанализированы изменения в использовании общепедагогических технологий и их оценка в Японии. Изучение педагогических технологий, выявление проблем в ходе их реализации и наиболее эффективное решение по их улучшению в современной науке играет важную роль, так как образовательная система любого государства – один из важнейших институтов общества этого государства. Особенностями изучения данной области науки в Японии является то, что постоянная информатизация образования там является приоритетной задачей педагогических технологий, а так же политика образования на протяжении всех жизни создаёт универсальные подходы применения педагогических технологий и к разным возврастным группам. The paper considers the process of studying and applying educational technologies in Japan. Detailed description of three general educational technologies used in public schools in Japan, their specificity and features, as well as special cases of application of educational technologies, analyzed changes in the use of general educational technologies and their evaluation in Japan. Studying of educational technologies, the identification of problems in the course of their implementation and the optimal solution for their improvement in modern science plays an important role, since the educational system of any country is one of the most important institutions of the society of this country. The peculiarities of studying educational technologies in Japan is that the constant informatization of education there is a priority task of educational technologies, as well as the policy of education throughout life creates universal approaches to the application of educational technologies to different return groups.
Ключевые слова. Педагогические технологии, «Цумэкоми кёику», Третья реформа образования в Японии, «Ютори кёику», критика образования, «Дацу Ютори кёику», стандарт Японского фонда, educational technology, «Teaching to the test», the Third Educational Reform, «Yutori» education, criticism of education, «Datsu Yutori» education, The JF Standard.