Образ Японии в представлении немцев (1919-1933 гг.)
Аннотация
Аннотация
Образ Японии в восприятии немцев (1919-1933)
Ключевые слова: международные отношения, политические отношения, Веймарская республика, Япония, сотрудничество, культура, культурный обмен
Основная цель работы заключается в изучении формирования и эволюции образа Японии в восприятии немцев в 1919-1933 гг. Задача состоит в изучении исторического контекста формирования взаимоотношении Японии и Германии в 1919-1933 гг., рассмотрении основных представлений немцев о культуре и обществе Японии (художественная литература, записки послов Веймарской республики в Японской империи, мемуары) в рассматриваемых хронологических рамках, проанализировать изменение образа Японии в восприятии немцев.
В ходе исследования были задействованы записки посольства Веймарской республики в Токио, телеграммы посла Веймарской республики в Токио Вильгельма Зольфа. Данные источники находятся в политическом архиве МИД ФРГ. Помимо этого, в ходе исследования были рассмотрены новелла немецкого писателя Вильгельма фон Шольца «Die Pflicht» (Долг) от 1932 г. и написанная Адольфом Гитлером в 1925 г. автобиография «Mein Kampf» (Моя борьба). В качестве литературы были задействованы: монография немецкого историка Ханса-Иоахима Бибера по теме культурного обмена между Японией и Германией «SS und Samurai» от 2015 г.; монография японоведа Молодякова Василия Элинарховича «Образ Японии в Европе и России второй половины XIX – начала XX века» от 1996 г.
В ходе работы было выяснено, что образ Японии в восприятии немцев в 1919-1933 гг. был как комплиментарным (позитивным, восхваляющим), так и негативным. В. фон Шольц в новелле «Долг» восхищался патриотизмом, «любовью к отчизне» японцев и, вероятно, стремился через своё произведение воспитать в немцах подобные патриотические чувства. Музыковед Роберт Лах утверждал, что музыка японцев «смешная» и несовершенная, что объясняется чувством превосходства европейцев над другими культурами. А. Гитлер считал, что японцы являются, с одной стороны, хорошими стратегами, а с другой стороны он считал, что японцы «несовершенны» и такие успехи в боях – результат деятельности Европы. Иными словами, Япония стала экономически развитой страной и могущественной только благодаря Европе (по А. Гитлеру).
Такое количество точек зрений говорит о дискуссионности вопроса образа Японии. Отрицательные характеристики японцев не являются критическими, они рассматриваются в рамках компаративизма, то есть, сравнения культуры Японии с европейской в целом и с немецкой культурой в частности. Тем не менее, из исследования можно сделать вывод, что интерес немцев к Японии растёт и за счёт этого дальнейшие взаимоотношения между Японией и Германией сблизились и начали политизироваться с 1936 г.
The image of Japan in the perception of the Germans (1919-1933)
Keywords: restoration of relations, trade relations, Weimar Republic, Japan, cooperation, culture, cultural exchange.
The main purpose of the work is to study the formation and evolution of the image of Japan in the perception of the Germans in 1919-1933. The task is to study the historical context of the formation of the relationship between Japan and Germany in 1919-1933, to consider the main ideas of the Germans about the culture and society of Japan (fiction, notes of the Weimar Republic's ambassadors to the Empire of Japan, memoirs) within the considered chronological framework, to analyze the change in the image of Japan in the minds of the Germans.
The study involved notes from the embassy of the Weimar Republic in Tokyo, telegrams from the Ambassador of the Weimar Republic in Tokyo, Wilhelm Solf. These sources are in the political archive of the German Foreign Ministry. In addition, the study examined the short story by the German writer Wilhelm von Scholz "Die Pflicht" (Debt) from 1932 and the autobiography "Mein Kampf" (My Struggle) written by Adolf Hitler in 1925. The following literature was involved: the monograph of the German historian Hans-Joachim Bieber on the topic of cultural exchange between Japan and Germany "SS und Samurai" from 2015; Monograph of Japanologist Molodyakov Vasily Elinarkhovich “The Image of Japan in Europe and Russia in the Second Half of the 19th – Early 20th Centuries” dated 1996.
In the course of the work, it was found out that the image of Japan in the perception of the Germans in 1919-1933. was both complimentary (positive, praising) and negative. W. von Scholz in the short story "Debt" admired the patriotism, "love for the motherland" of the Japanese and, probably, sought to instill such patriotic feelings in the Germans through his work. Musicologist Robert Lach has argued that the music of the Japanese is "ridiculous" and imperfect, due to the Europeans' sense of superiority over other cultures. A. Hitler believed that the Japanese are, on the one hand, good strategists, and on the other hand, he believed that the Japanese were "imperfect" and such successes in battles were the result of Europe's activities. In other words, Japan became an economically developed country and powerful only thanks to Europe (according to A. Hitler).
Such a number of points of view speaks of the debatability of the issue of the image of Japan. The negative characteristics of the Japanese are not critical, they are considered comparing the culture of Japan with European culture in general and with German culture in particular. Nevertheless, from the study it can be concluded that the interest of the Germans in Japan is growing and due to this, further relations between Japan and Germany have become closer and began to be politicized since 1936.
Образ Японии в восприятии немцев (1919-1933)
Ключевые слова: международные отношения, политические отношения, Веймарская республика, Япония, сотрудничество, культура, культурный обмен
Основная цель работы заключается в изучении формирования и эволюции образа Японии в восприятии немцев в 1919-1933 гг. Задача состоит в изучении исторического контекста формирования взаимоотношении Японии и Германии в 1919-1933 гг., рассмотрении основных представлений немцев о культуре и обществе Японии (художественная литература, записки послов Веймарской республики в Японской империи, мемуары) в рассматриваемых хронологических рамках, проанализировать изменение образа Японии в восприятии немцев.
В ходе исследования были задействованы записки посольства Веймарской республики в Токио, телеграммы посла Веймарской республики в Токио Вильгельма Зольфа. Данные источники находятся в политическом архиве МИД ФРГ. Помимо этого, в ходе исследования были рассмотрены новелла немецкого писателя Вильгельма фон Шольца «Die Pflicht» (Долг) от 1932 г. и написанная Адольфом Гитлером в 1925 г. автобиография «Mein Kampf» (Моя борьба). В качестве литературы были задействованы: монография немецкого историка Ханса-Иоахима Бибера по теме культурного обмена между Японией и Германией «SS und Samurai» от 2015 г.; монография японоведа Молодякова Василия Элинарховича «Образ Японии в Европе и России второй половины XIX – начала XX века» от 1996 г.
В ходе работы было выяснено, что образ Японии в восприятии немцев в 1919-1933 гг. был как комплиментарным (позитивным, восхваляющим), так и негативным. В. фон Шольц в новелле «Долг» восхищался патриотизмом, «любовью к отчизне» японцев и, вероятно, стремился через своё произведение воспитать в немцах подобные патриотические чувства. Музыковед Роберт Лах утверждал, что музыка японцев «смешная» и несовершенная, что объясняется чувством превосходства европейцев над другими культурами. А. Гитлер считал, что японцы являются, с одной стороны, хорошими стратегами, а с другой стороны он считал, что японцы «несовершенны» и такие успехи в боях – результат деятельности Европы. Иными словами, Япония стала экономически развитой страной и могущественной только благодаря Европе (по А. Гитлеру).
Такое количество точек зрений говорит о дискуссионности вопроса образа Японии. Отрицательные характеристики японцев не являются критическими, они рассматриваются в рамках компаративизма, то есть, сравнения культуры Японии с европейской в целом и с немецкой культурой в частности. Тем не менее, из исследования можно сделать вывод, что интерес немцев к Японии растёт и за счёт этого дальнейшие взаимоотношения между Японией и Германией сблизились и начали политизироваться с 1936 г.
The image of Japan in the perception of the Germans (1919-1933)
Keywords: restoration of relations, trade relations, Weimar Republic, Japan, cooperation, culture, cultural exchange.
The main purpose of the work is to study the formation and evolution of the image of Japan in the perception of the Germans in 1919-1933. The task is to study the historical context of the formation of the relationship between Japan and Germany in 1919-1933, to consider the main ideas of the Germans about the culture and society of Japan (fiction, notes of the Weimar Republic's ambassadors to the Empire of Japan, memoirs) within the considered chronological framework, to analyze the change in the image of Japan in the minds of the Germans.
The study involved notes from the embassy of the Weimar Republic in Tokyo, telegrams from the Ambassador of the Weimar Republic in Tokyo, Wilhelm Solf. These sources are in the political archive of the German Foreign Ministry. In addition, the study examined the short story by the German writer Wilhelm von Scholz "Die Pflicht" (Debt) from 1932 and the autobiography "Mein Kampf" (My Struggle) written by Adolf Hitler in 1925. The following literature was involved: the monograph of the German historian Hans-Joachim Bieber on the topic of cultural exchange between Japan and Germany "SS und Samurai" from 2015; Monograph of Japanologist Molodyakov Vasily Elinarkhovich “The Image of Japan in Europe and Russia in the Second Half of the 19th – Early 20th Centuries” dated 1996.
In the course of the work, it was found out that the image of Japan in the perception of the Germans in 1919-1933. was both complimentary (positive, praising) and negative. W. von Scholz in the short story "Debt" admired the patriotism, "love for the motherland" of the Japanese and, probably, sought to instill such patriotic feelings in the Germans through his work. Musicologist Robert Lach has argued that the music of the Japanese is "ridiculous" and imperfect, due to the Europeans' sense of superiority over other cultures. A. Hitler believed that the Japanese are, on the one hand, good strategists, and on the other hand, he believed that the Japanese were "imperfect" and such successes in battles were the result of Europe's activities. In other words, Japan became an economically developed country and powerful only thanks to Europe (according to A. Hitler).
Such a number of points of view speaks of the debatability of the issue of the image of Japan. The negative characteristics of the Japanese are not critical, they are considered comparing the culture of Japan with European culture in general and with German culture in particular. Nevertheless, from the study it can be concluded that the interest of the Germans in Japan is growing and due to this, further relations between Japan and Germany have become closer and began to be politicized since 1936.