Исследование факторов выгорания педагогов высшей школы
Аннотация
Ключевые слова: педагоги, профессиональное выгорание, организационный стресс, личностная тревожность, ситуативная тревожность, факторы выгорания, синдром эмоционального выгорания.
Объект исследования: эмоциональное выгорание педагогов высшей школы.
Предмет исследования: факторы влияющие на профессиональное
выгорание педагогов высшей школы.
Магистерская диссертация состоит из введения, двух глав, заключения, списка литературы (62 источника) и приложений. Объем магистерской диссертации 82 страницы, на которых размещены 9 рисунков и 15 таблиц.
Во введении раскрываются актуальность и проблемы исследования, ставятся цель и задачи исследования, определяются объект и предмет исследования, формулируются гипотеза, указываются методы и эмпирическая база, теоретическая и практическая значимость работы.
Первая глава включает в себя обзор иностранной и отечественной литературы по темам: профессионального и эмоционального выгорания, стресса, в том числе, организационного, тревожности, факторов выгорания педагогов высшей школы.
Выводы по первой главе представляют собой итоги по изучению теоретического материала.
Вторая глава посвящена эмпирической части исследования. В ней представлено описание методик и методов проведенного исследования и результатов, полученных по всем использованным методикам. Методика «Диагностика эмоционального выгорания личности» (В.В. Бойко). Методика диагностика профессионального «выгорания» (К. Маслач, С. Джексон, в адаптации Н.Е. Водопьяновой). Тест на выявление уровня личностной и ситуативной тревожности (Ч. Спилбергер, Ю. Ханин). Методика «Шкала организационного стресса» (Мак-Лина в адаптации Н.Е. Водопьяновой).
Также в главе представлены: описательная статистика, исследование нормальности распределения, сравнительный и корреляционный анализ результатов исследования.
Выводы по главе 2 включают в себя основные результаты эмпирического исследования.
В заключении в обобщенном виде изложены результаты теоретической и эмпирической частей работы, а также выводы по выдвинутой гипотезе.
Annotation
Topic: «Research of burnout factors of higher school teachers»
Keywords: teachers, professional burnout, organizational stress, personal anxiety, situational anxiety, burnout factors, emotional burnout syndrome.
Object of research: emotional burnout of higher school teachers.
Subject of the study: factors influencing professional burnout of higher school teachers.
The master's thesis consists of an introduction, two chapters, a conclusion, a list of references (62 sources) and appendices. The volume of the master's thesis is 82 pages, which contain 9 figures and 15 tables.
The introduction reveals the relevance and problems of the research, sets the goal and objectives of the research, defines the object and subject of the research, formulates a hypothesis, specifies the methods and empirical base, theoretical and practical significance of the work.
The first chapter includes a review of foreign and domestic literature on the following topics: professional and emotional burnout, stress, including organizational stress, anxiety, burnout factors for higher school teachers.
The conclusions of the first chapter are the results of the study of the theoretical material.
The second chapter is devoted to the empirical part of the study. It describes the methods and methods of the study and the results obtained by all the methods used. Methodology "Diagnostics of emotional burnout of the individual"
(V. V. Boyko). Methods for diagnosing professional "burnout" (K. Maslach,
S. Jackson, adapted by N. E. Vodopyanova). Test to identify the level of personal and situational anxiety (h. Spielberger, Yu. Khanin). The method "Scale of organizational stress" (McLean in the adaptation of N. E. Vodopyanova).
The chapter also presents: descriptive statistics, the study of the normality of the distribution, comparative and correlation analysis of the results of the study.
The conclusions of chapter 2 include the main results of the empirical study.
In conclusion, the results of the theoretical and empirical parts of the work, as well as the conclusions on the proposed hypothesis, are summarized.
Объект исследования: эмоциональное выгорание педагогов высшей школы.
Предмет исследования: факторы влияющие на профессиональное
выгорание педагогов высшей школы.
Магистерская диссертация состоит из введения, двух глав, заключения, списка литературы (62 источника) и приложений. Объем магистерской диссертации 82 страницы, на которых размещены 9 рисунков и 15 таблиц.
Во введении раскрываются актуальность и проблемы исследования, ставятся цель и задачи исследования, определяются объект и предмет исследования, формулируются гипотеза, указываются методы и эмпирическая база, теоретическая и практическая значимость работы.
Первая глава включает в себя обзор иностранной и отечественной литературы по темам: профессионального и эмоционального выгорания, стресса, в том числе, организационного, тревожности, факторов выгорания педагогов высшей школы.
Выводы по первой главе представляют собой итоги по изучению теоретического материала.
Вторая глава посвящена эмпирической части исследования. В ней представлено описание методик и методов проведенного исследования и результатов, полученных по всем использованным методикам. Методика «Диагностика эмоционального выгорания личности» (В.В. Бойко). Методика диагностика профессионального «выгорания» (К. Маслач, С. Джексон, в адаптации Н.Е. Водопьяновой). Тест на выявление уровня личностной и ситуативной тревожности (Ч. Спилбергер, Ю. Ханин). Методика «Шкала организационного стресса» (Мак-Лина в адаптации Н.Е. Водопьяновой).
Также в главе представлены: описательная статистика, исследование нормальности распределения, сравнительный и корреляционный анализ результатов исследования.
Выводы по главе 2 включают в себя основные результаты эмпирического исследования.
В заключении в обобщенном виде изложены результаты теоретической и эмпирической частей работы, а также выводы по выдвинутой гипотезе.
Annotation
Topic: «Research of burnout factors of higher school teachers»
Keywords: teachers, professional burnout, organizational stress, personal anxiety, situational anxiety, burnout factors, emotional burnout syndrome.
Object of research: emotional burnout of higher school teachers.
Subject of the study: factors influencing professional burnout of higher school teachers.
The master's thesis consists of an introduction, two chapters, a conclusion, a list of references (62 sources) and appendices. The volume of the master's thesis is 82 pages, which contain 9 figures and 15 tables.
The introduction reveals the relevance and problems of the research, sets the goal and objectives of the research, defines the object and subject of the research, formulates a hypothesis, specifies the methods and empirical base, theoretical and practical significance of the work.
The first chapter includes a review of foreign and domestic literature on the following topics: professional and emotional burnout, stress, including organizational stress, anxiety, burnout factors for higher school teachers.
The conclusions of the first chapter are the results of the study of the theoretical material.
The second chapter is devoted to the empirical part of the study. It describes the methods and methods of the study and the results obtained by all the methods used. Methodology "Diagnostics of emotional burnout of the individual"
(V. V. Boyko). Methods for diagnosing professional "burnout" (K. Maslach,
S. Jackson, adapted by N. E. Vodopyanova). Test to identify the level of personal and situational anxiety (h. Spielberger, Yu. Khanin). The method "Scale of organizational stress" (McLean in the adaptation of N. E. Vodopyanova).
The chapter also presents: descriptive statistics, the study of the normality of the distribution, comparative and correlation analysis of the results of the study.
The conclusions of chapter 2 include the main results of the empirical study.
In conclusion, the results of the theoretical and empirical parts of the work, as well as the conclusions on the proposed hypothesis, are summarized.