Особенности мотивации в изучении английского языка у подростков (на базе лингвистического центра)
Аннотация
Аннотация:
Объектом исследования являлась мотивация к изучению иностранных языков.
Предметом исследования стали особенности мотивации изучения английского языка у подростков в языковом центре.
Магистерская диссертация состоит из введения, двух глав, заключения, списка литературы (113 источников) и приложения, включающего в себя бланки применявшихся методик, матрицу опроса и таблицы проведенного сравнительного и корреляционного анализов. Объем магистерской диссертации 95 страница, на которых размещены 10 рисунков и 10 таблиц.
Во введении раскрывается актуальность проблемы исследования, исследованность проблемы, ставятся цель и задачи исследования, определяются объект и предмет исследования, формулируются основные гипотезы, указываются методы, а также этапы проведения исследования, теоретическая и практическая значимость работы.
Первая глава включает в себя обзор иностранной и отечественной литературы по теме мотивация и мотивы в целом. Рассматриваются вопросы возрастной периодизации и особенности мотивации различных возрастных групп, исследуются особенности изучения иностранного языка на базе лингвистического центра.
Выводы по первой главе представляют собой итоги по изучению теоретического материала.
Вторая глава посвящена эмпирической части исследования. В ней представлено описание организации и методов проведенного исследования и результатов, полученных по всем использованным методикам: методике диагностики направленности учебной мотивации (по Дубовицкой Т.Д.), методике диагностики мотивации учения и эмоционального отношения к учению (модификация А.Д.Андреева), методике изучения школьной мотивации ( W.Henning, 1963 ).
Также в главе представлен сравнительный и корреляционный анализы исследования.
Выводы по главе 2 включают в себя основные результаты эмпирического исследования.
В заключении в обобщенном виде изложены результаты теоретической и эмпирической частей работы, а также выводы по выдвинутым гипотезам, обоснована практическая значимость исследования и описаны возможные перспективы дальнейшей разработки данной проблематики.
Ключевые слова: школьная мотивация, мотивация к изучению иностранного языка, лингвистический центр, особенности мотивации подростков, методы мотивации, изучение английского языка в лингвистическом центре.
Abstract:
The object matter of the study is the motivation for learning foreign languages.
The subject of the study is the features of motivation to learn English in adolescents at a language center.
The master's thesis consists of an introduction, two chapters, a conclusion, a list of literature (113 sources) and an appendix, which includes the forms of the applied methodologies. The volume of the master's thesis is 95 pages, on which are placed 10 figures and 10 tables.
The introduction reveals the relevance of the research problem, the development of the problematics, the purpose and objectives of the research are set, the object and the subject of research are determined, the basic hypotheses are formulated, the methods and the empirical base are specified, as well as the stages of the research, the theoretical and practical significance of the work.
The first chapter includes an overview of the domestic and foreign literature on the subject of motivation and motives in general. The questions of age periodization and the peculiarities of motivation of different age groups are considered, the features of learning a foreign language on the basis of the linguistic center are investigated.
Conclusions on the first chapter are the results of the study of theoretical material.
The second chapter is devoted to the empirical part of the study. It provides a description of the organization and methods of the study and the results obtained using all the methods used: a method for diagnosing the orientation of motivation for studying the subject (author Dubovitskaya T. D.), a method for diagnosing the
motivation of learning and emotional attitude to learning in middle and high school (A. D. Andreeva), the methodology for the study of school motivation ( W. Henning, 1963 ). Also, the chapter presents a comparative and correlation analysis of the results of the study.
The findings of Chapter 2 are the main results of the empirical study.
In conclusion, brief results of the theoretical and empirical parts of the work are presented, as well as conclusions on the hypotheses. The practical significance of the study is substantiated and possible prospects for further development of the problematics are described.
Key words: school motivation, motivation to learn a foreign language, linguistic center, features of motivation of teenagers, methods of motivation, learning English in the linguistic center.
Объектом исследования являлась мотивация к изучению иностранных языков.
Предметом исследования стали особенности мотивации изучения английского языка у подростков в языковом центре.
Магистерская диссертация состоит из введения, двух глав, заключения, списка литературы (113 источников) и приложения, включающего в себя бланки применявшихся методик, матрицу опроса и таблицы проведенного сравнительного и корреляционного анализов. Объем магистерской диссертации 95 страница, на которых размещены 10 рисунков и 10 таблиц.
Во введении раскрывается актуальность проблемы исследования, исследованность проблемы, ставятся цель и задачи исследования, определяются объект и предмет исследования, формулируются основные гипотезы, указываются методы, а также этапы проведения исследования, теоретическая и практическая значимость работы.
Первая глава включает в себя обзор иностранной и отечественной литературы по теме мотивация и мотивы в целом. Рассматриваются вопросы возрастной периодизации и особенности мотивации различных возрастных групп, исследуются особенности изучения иностранного языка на базе лингвистического центра.
Выводы по первой главе представляют собой итоги по изучению теоретического материала.
Вторая глава посвящена эмпирической части исследования. В ней представлено описание организации и методов проведенного исследования и результатов, полученных по всем использованным методикам: методике диагностики направленности учебной мотивации (по Дубовицкой Т.Д.), методике диагностики мотивации учения и эмоционального отношения к учению (модификация А.Д.Андреева), методике изучения школьной мотивации ( W.Henning, 1963 ).
Также в главе представлен сравнительный и корреляционный анализы исследования.
Выводы по главе 2 включают в себя основные результаты эмпирического исследования.
В заключении в обобщенном виде изложены результаты теоретической и эмпирической частей работы, а также выводы по выдвинутым гипотезам, обоснована практическая значимость исследования и описаны возможные перспективы дальнейшей разработки данной проблематики.
Ключевые слова: школьная мотивация, мотивация к изучению иностранного языка, лингвистический центр, особенности мотивации подростков, методы мотивации, изучение английского языка в лингвистическом центре.
Abstract:
The object matter of the study is the motivation for learning foreign languages.
The subject of the study is the features of motivation to learn English in adolescents at a language center.
The master's thesis consists of an introduction, two chapters, a conclusion, a list of literature (113 sources) and an appendix, which includes the forms of the applied methodologies. The volume of the master's thesis is 95 pages, on which are placed 10 figures and 10 tables.
The introduction reveals the relevance of the research problem, the development of the problematics, the purpose and objectives of the research are set, the object and the subject of research are determined, the basic hypotheses are formulated, the methods and the empirical base are specified, as well as the stages of the research, the theoretical and practical significance of the work.
The first chapter includes an overview of the domestic and foreign literature on the subject of motivation and motives in general. The questions of age periodization and the peculiarities of motivation of different age groups are considered, the features of learning a foreign language on the basis of the linguistic center are investigated.
Conclusions on the first chapter are the results of the study of theoretical material.
The second chapter is devoted to the empirical part of the study. It provides a description of the organization and methods of the study and the results obtained using all the methods used: a method for diagnosing the orientation of motivation for studying the subject (author Dubovitskaya T. D.), a method for diagnosing the
motivation of learning and emotional attitude to learning in middle and high school (A. D. Andreeva), the methodology for the study of school motivation ( W. Henning, 1963 ). Also, the chapter presents a comparative and correlation analysis of the results of the study.
The findings of Chapter 2 are the main results of the empirical study.
In conclusion, brief results of the theoretical and empirical parts of the work are presented, as well as conclusions on the hypotheses. The practical significance of the study is substantiated and possible prospects for further development of the problematics are described.
Key words: school motivation, motivation to learn a foreign language, linguistic center, features of motivation of teenagers, methods of motivation, learning English in the linguistic center.