Исследование и разработка системы цифрового магнитного компаса для малотоннажных морских судов
Аннотация
В научном докладе реферативно излагается содержание диссертации «Исследование и разработка системы цифрового магнитного компаса для малотоннажных морских судов». Работа состоит из введения, четырех глав, заключения, библиографического списка из 88 наименований и 4 приложений.
Во Введении обосновывается актуальность исследований, формулируется цель, ставятся задачи, отражаются научная новизна и практическая значимость представляемой работы, формулируются основные положения, выносимые на защиту.
В первой Главе представлен обзор теоретических вопросов, связанных с обоснованием, проектированием и изготовлением цифровой магнитной компасной системы (ЦМКС), включая теорию магнитного поля Земли, типы магнитного компаса, используемого на кораблях, принципы работы навигационных систем GPS и ГЛОНАС, показатели точности, протокола NMEA0183.
Во второй Главе обобщены теоретические основы методов фильтрации Калмана и интервальных оценок, обоснованы возможности применения отмеченных методов для устраенения шума выходного сигнала цифрового магнитного компаса (ЦМК); представлен процесс разработки составных устройств ЦМКС.
В третьей Главе описан процесс построения программных алгоритмов для составных устройств ЦМКС; представлены алгоритмы фильтрации выходного шума для ЦМК.
В четвертой Главе представлены результаты изготовления и испытаний ЦМКС на судах во Вьетнаме.
В Заключении обобщаются основные результаты разработки, изготовления и практических испытаний ЦМКС, отмечается реальную возможность применения систему в судах, а также намечаются перспективы дальнейшего развития системы.
Abstract. The scientific report summarizes the content of the dissertation “Research and development of a digital magnetic compass system for small tonnage ships”. The work consists of introduction, four chapters, conclusion, bibliography of 88 titles and 4 appendices.
In the Introduction, the relevance of research is substantiated, the goal is formulated, the tasks are set, the scientific novelty and practical significance of the presented work is reflected, the main provisions to be defended are formulated.
The first chapter provides an overview of theoretical issues related to the justification, design and manufacture of digital magnetic compass systems (DMCS), including the Earth’s magnetic field theory, types of magnetic compass used on ships, principles of operation of GPS and GLONASS navigation systems, accuracy indicators, NMEA0183 protocol .
The second Chapter summarizes the theoretical foundations of Kalman filtering methods and interval estimates, substantiates the possibility of using the noted methods to neutralize the noise of the output signal of a digital magnetic compass (DMC); presents the process of developing composite devices DMCS.
The third Chapter describes the process of constructing software algorithms for composite devices DMCS; Algorithms for filtering the output noise for the DMC are presented.
The fourth Chapter presents the results of the manufacture and testing of DMCS on ships in Vietnam.
The Conclusion summarizes the main results of the development, manufacture and practical tests of the DMCS, notes the real possibility of using the system in ships, and outlines the prospects for further development of the system.
Во Введении обосновывается актуальность исследований, формулируется цель, ставятся задачи, отражаются научная новизна и практическая значимость представляемой работы, формулируются основные положения, выносимые на защиту.
В первой Главе представлен обзор теоретических вопросов, связанных с обоснованием, проектированием и изготовлением цифровой магнитной компасной системы (ЦМКС), включая теорию магнитного поля Земли, типы магнитного компаса, используемого на кораблях, принципы работы навигационных систем GPS и ГЛОНАС, показатели точности, протокола NMEA0183.
Во второй Главе обобщены теоретические основы методов фильтрации Калмана и интервальных оценок, обоснованы возможности применения отмеченных методов для устраенения шума выходного сигнала цифрового магнитного компаса (ЦМК); представлен процесс разработки составных устройств ЦМКС.
В третьей Главе описан процесс построения программных алгоритмов для составных устройств ЦМКС; представлены алгоритмы фильтрации выходного шума для ЦМК.
В четвертой Главе представлены результаты изготовления и испытаний ЦМКС на судах во Вьетнаме.
В Заключении обобщаются основные результаты разработки, изготовления и практических испытаний ЦМКС, отмечается реальную возможность применения систему в судах, а также намечаются перспективы дальнейшего развития системы.
Abstract. The scientific report summarizes the content of the dissertation “Research and development of a digital magnetic compass system for small tonnage ships”. The work consists of introduction, four chapters, conclusion, bibliography of 88 titles and 4 appendices.
In the Introduction, the relevance of research is substantiated, the goal is formulated, the tasks are set, the scientific novelty and practical significance of the presented work is reflected, the main provisions to be defended are formulated.
The first chapter provides an overview of theoretical issues related to the justification, design and manufacture of digital magnetic compass systems (DMCS), including the Earth’s magnetic field theory, types of magnetic compass used on ships, principles of operation of GPS and GLONASS navigation systems, accuracy indicators, NMEA0183 protocol .
The second Chapter summarizes the theoretical foundations of Kalman filtering methods and interval estimates, substantiates the possibility of using the noted methods to neutralize the noise of the output signal of a digital magnetic compass (DMC); presents the process of developing composite devices DMCS.
The third Chapter describes the process of constructing software algorithms for composite devices DMCS; Algorithms for filtering the output noise for the DMC are presented.
The fourth Chapter presents the results of the manufacture and testing of DMCS on ships in Vietnam.
The Conclusion summarizes the main results of the development, manufacture and practical tests of the DMCS, notes the real possibility of using the system in ships, and outlines the prospects for further development of the system.