Создание и исследование алгоритмического обеспечения избыточной бесплатформенной инерциальной навигационной системы для систем управления перспективных изделий ракетно-космической техники
Аннотация
Рассматривается задача диагностики и парирования отказов в шестиосном бесплаторменном инерциальном измерительном блоке (БИИБ). Анализируются оптимальные ориентации осей чувствительности датчиков в шестиосном БИИБ. Методом Монте-Карло моделируется работа трех методов диагностики и парования отказов: метода голосования, метода инвариантов, метода сравнения со средним, результаты анализируются. На базе метода инвариантов предлагается модификация алгоритма, позволяющая повысить вероятность правильной диагностики неисправностей за счет ослабления условий принятия решений о неисправных датчиках. Методом Монте-Карло моделируется модифицированный метод инвариантов, результаты моделирования сравниваются с оригинальным методом инвариантов. Анализируются условия, при которых правильная диагностика неисправностей датчиков невозможна.
The problem of diagnosing and identifying failures in a six-axis strapdown inertial measuring unit (IMU) is considered. The optimal orientations of the sensitivity axes of the sensors in the six-axis IMU are analyzed. The work of three diagnostic and failure identification methods is simulated by method Monte-Carlo: the voting method, the invariant method, the comparison with the average method, the results are analyzed. On the basis of the invariant method, a modification of the algorithm is proposed, which makes it possible to increase the probability of correct fault diagnosis by weakening the decision-making conditions for faulty sensors. The work of modified invariant method is simulated by method Monte-Carlo, the simulation results are compared with the original invariant method. The conditions under which the correct diagnosis of sensor failures cannot be analyzed.
The problem of diagnosing and identifying failures in a six-axis strapdown inertial measuring unit (IMU) is considered. The optimal orientations of the sensitivity axes of the sensors in the six-axis IMU are analyzed. The work of three diagnostic and failure identification methods is simulated by method Monte-Carlo: the voting method, the invariant method, the comparison with the average method, the results are analyzed. On the basis of the invariant method, a modification of the algorithm is proposed, which makes it possible to increase the probability of correct fault diagnosis by weakening the decision-making conditions for faulty sensors. The work of modified invariant method is simulated by method Monte-Carlo, the simulation results are compared with the original invariant method. The conditions under which the correct diagnosis of sensor failures cannot be analyzed.