Применение пакета AnyDynamics для разработки базовой модели развития социального общества
Аннотация
Задача создания эффективной информационной системы поддержки принятия решений в области управления развитием социальных сообществ имеет высокую сложность, обусловленную большим размером сообщества, разнообразием учитываемых объектов, столкновением интересов большого количества лиц, участвующих в принятии решения, отсутствием адекватных математических моделей, практическим отсутствием в существующих моделях учета индивидуальных характеристик людей, их отношений друг с другом. В настоящее время все большее признание завоевывает точка зрения, что единственно возможным средством для решения рассматриваемых проблем является имитационное поведенческое моделирование общественных процессов. Работа посвящена определению требований к средствам создания имитационных моделей развития социума, выбору и разработке с помощью пакета AnyDynamics информационных компонент базового уровня, являющегося основой для создания моделей развития общества. Все компоненты модели представлены в виде графических нотаций гибридных (непрерывно-дискретных автоматов), что существенно влияет на способность восприятия модели различными участниками процесса ее создания и эксплуатации. Базовая модель социума включает множество территориально распределенных взаимодействующих между собой интеллектуальных агентов и объектов потребления. В качестве объектов потребления представлены однократно используемые или воспроизводимые энергоносители, распределенные в жизненном пространстве агентов. Множество агентов может меняться во времени за счет их воспроизводства и гибели, принудительного включения и исключения их из модели. Базовая модель социума включает множество территориально распределенных взаимодействующих между собой интеллектуальных агентов и объектов потребления. Архитектура агентов представлена компонентами: Система управления («мозг агента») и Генератор энергии (внутренний источник), Видеорецептор, Эффектор движения, Манипулятор, Приемник и Передатчик информации. Определены эталонные процесс потребления и взаимодействия агентов в процессе реализации потребностей. Представлены результаты модельного эксперимента.
The task of creating an effective decision support information system in managing the development of social communities is highly complex due to the large size of the community, the variety of objects taken into account, the clash of interests of large number of people involved in decision making, the lack of adequate mathematical models, the practical absence of individual characteristics of people, their relationship with each other. At present, there is a growing recognition that the only possible means of solving the problems in question is behavioral simulation of social processes. This article is devoted to the definition of requirements for the means of creating simulation models of society development, selection and development using the AnyDynamics package of information components of the basic level, which is the basis for creating models of society development. All model components are presented in the form of graphical notations of hybrid (continuous-discrete automata), which significantly affects the ability to perceive the model by various participants in the process of its creation and operation. The basic model of society includes a set of territorially distributed intelligent agents interacting with each other and objects of consumption. The objects of consumption are represented as single-use or reproducible energy carriers distributed in the agents' living space. A set of agents can change over time due to their reproduction and death, their forced inclusion and exclusion from the model. The basic model of society includes a set of territorially distributed interacting intelligent agents and consumption objects. The architecture of agents is represented by the following components: Control System (“agent brain”) and Energy Accumulator (internal source), Video Receptor, Motion Effector, Manipulator, Information Receiver and Transmitter. Reference processes of consumption and interaction of agents in the process of realization of needs were defined. The results of a model experiments are presented.
The task of creating an effective decision support information system in managing the development of social communities is highly complex due to the large size of the community, the variety of objects taken into account, the clash of interests of large number of people involved in decision making, the lack of adequate mathematical models, the practical absence of individual characteristics of people, their relationship with each other. At present, there is a growing recognition that the only possible means of solving the problems in question is behavioral simulation of social processes. This article is devoted to the definition of requirements for the means of creating simulation models of society development, selection and development using the AnyDynamics package of information components of the basic level, which is the basis for creating models of society development. All model components are presented in the form of graphical notations of hybrid (continuous-discrete automata), which significantly affects the ability to perceive the model by various participants in the process of its creation and operation. The basic model of society includes a set of territorially distributed intelligent agents interacting with each other and objects of consumption. The objects of consumption are represented as single-use or reproducible energy carriers distributed in the agents' living space. A set of agents can change over time due to their reproduction and death, their forced inclusion and exclusion from the model. The basic model of society includes a set of territorially distributed interacting intelligent agents and consumption objects. The architecture of agents is represented by the following components: Control System (“agent brain”) and Energy Accumulator (internal source), Video Receptor, Motion Effector, Manipulator, Information Receiver and Transmitter. Reference processes of consumption and interaction of agents in the process of realization of needs were defined. The results of a model experiments are presented.